Şeriatın Maksadı Nedir!
Üstad Necip
Fazıl’a göre İslâm Şerati, kendisine kadar gelen şeriatlerin tamamlayıcı nihai
formudur.
Üstad, din
deyince sadece İslâm’ın anlaşılması gerektiğini, Şeriatın imanla amel
arasındaki bağı, ilahi kanunla düzenleyen sistem olduğunu belirtir.
Evet,
Şeriat, dünyevî menfaatlere yönelen insanın, gündelik hayatın içerisinde haz, nefis,
şeytan üçgenindeki güncel isteklerini sınırlayarak, dünya hayatının ahiret
hayatına göre yaşanması gerçekliğiyle muhataplarını Allah’a kul olmaya
yaklaştırmak üzere Kur’an’la Sünnet’ten damıtılmıştır.
‘Aklı
olmayanın dini olmaz’…
Üstad’a göre
akıl, önce Allah’a teslim olmalıdır.
Akıl
teslimiyetten sonra gerçek hüviyetine kavuşur. İslam’da akıl olması gerektiği
yerde vardır, olmaması gerektiği yerde yoktur.
Necip Fazıl’da
aklın mahiyeti İmam Gazali görüşüne yakındır.
İmam Gazali,
akılla idrak edilebilecek Şeriat ilimlerini Makāsıdü’ş Şeerîa başlığı altında, ‘Zarûriyyât’, ‘Hâciyyât’, ‘Tahsîniyyât’ şeklinde sınıflandırır.
Necip Fazıl,
idealize ettiği Başyücelik Devleti’ni Batı hayat tarzı karşısına mecburi
istikamet mahiyetiyle işaretler.
Makāsıdü’ş Şeerîa, İslam hukukunu, Şeriatın çekirdeğini
oluşturur. İslam’ın insan, toplum, devlet meselelerinin hallinde ortaya koyduğu
teklifler bütünüdür.
Zarûrât-ı Hamse; Olmazsa olmaz manasıyla toplumun
varlığı, dirlik, düzeninde vazgeçilmez beş temel kaideyi sütunlaştırır.
1 - Nefsin (canın) Muhafazası;
İnsan hayatı
kutsaldır, dokunulmazdır. Hayat Allah’ın insana emanetidir.
İnsan hayatını
her türlü saldırıdan korunmuş, haksız yere adam öldürme haram kılınmış, kan
davası, intihar yasaklanmış, hayatı tehlikeye düşürecek hareketlerden sakınmak,
bulaşıcı hastalıklardan korunmak zaruri kılınmıştır.
2 - Aklın Muhafazası;
Din mükellefiyetinin
ilk şartı akıldır.
Nesilleri
ifsada sürükleyen her türlü inançsızlık, bilgisizlik, tembellik, alkol,
uyuşturucu, hayâsızlık, aklı zehirleyen fesatların tamamı yasaklanmıştır.
3 - Dinin Muhafazası;
İnanca zarar
veren davranışlar; fikirler, akımlar, hurafeler, bidatler yasaklanmıştır.
4 - Neslin Muhafazası;
İslam evliliğe,
aile kurumuna azami önem vermektedir. Nikâh dışı ilişkiler yasaklanmıştır.
5 - Malın Muhafazası;
İslam mülkiyeti
meşrû yolla elde etmeyi emreder. Hırsızlık, yağma, rüşvet, gasp, kumar,
dolandırıcılık, karaborsa, tefecilik, faiz, israf, gayr-i meşru kazanç haramdır.
Üstad İdeolocya Örgüsü’nde;
“…Cemiyetle
aile arasında karşılıklı öyle bir ahenk doğacaktır ki, ferdin vazife ve iş
zeminini yalnız cemiyet, zevk ve saadet bucağını da yalnız aile yuvası temsil
edecektir. Ferdleri aile kadrosu dışına
cezbeden ve aileyi örseleyen her nevî fuhuş ve hafiflik müesseseleri kezzapla
ve tâ köklerinden kurutulacaktır.
….
Her ferdi
devlet tarafından, maddi ve manevî devlet tezgâhlarında yetiştirilecek olan bir
cemiyette, aile ocağı büyük ve resmî devlet içinde küçük ve hususî birer devlet
rüşeymi halinde, yumurtayla tavuk gibi her biri öbüründen doğma ve her biri her
haliyle öbürünü besleyici ve koruyucu bir mâna belirtecek; bu mânanın bütün
gerekli iç ve dış tedbir unsurlarına ve lâzimelerine malik olacak; ve bu mâna
çerçevesi içinde nihaî masuniyet ve muhafaza müeyyideleriyle tahkim edilmiş
bulunacaktır.…” diyerek aileyi devletin teşekkülünde muhafazası zaruri çekirdek unsur kabul etmiştir.
İnsana, insan
haysiyetine, şerefine, namusuna büyük önem veren Şeriatın nihai gayesi; fıtrata uygun hayat düzeni tesis ederek, can,
akıl, nesil, mal, din selametini muhafaza altına almaktır.