Zan ve Şeytan
Şeytanın bu taktiği daha çok İslami ilimlerden uzak kalmış, kitap okumasını sevmeyen, sadece aklına güvenen kişiler üzerinde oldukça etkilidiru2026 Allah'u Teala bir şeye haram demişse o haramdıru2026 Ama ilimden mahrum olan insanlar ise Allah'ın haram dediği şeyde kendi kraterlerine göre bir sakınca bulamamakta ve Allah'a rağmen Allah'ın hükmünün yanlış olduğunu ve kendi kanaatinin doğruya daha yakın olduğunu iddia edercesine zanlarıyla hareket ederleru2026
Tıpkı şeytanın kendi zannıyla hareket edip ateşin topraktan üstün olduğunu iddia ederek haşa Allah'ı bilgisizlikle suçladığı gibiu2026
Bakın şeytanın bu tuzağına karşılık Allah'u Teala ne buyuruyor;
- "İçlerinde bir takım ümmu00eeler vardır ki, Kitabı bilmezler. Bütün bildikleri kulaktan dolma şeylerdir. Onlar sadece zan ve tahminde bulunuyorlar."[1]
- "Yeryüzünde bulunanların çoğuna uyacak olursan, seni Allah'ın yolundan saptırırlar. Onlar zandan başka bir şeye tabi olmaz, yalandan başka söz de söylemezler."[2]
- "Rabbiniz hakkında beslediğiniz zan var ya, işte sizi o mahvetti ve ziyana uğrayanlardan oldunuz"[3]
Bu üç ayete dikkatlice baktığımızda şeytanın ilimden uzak kalmış kişileri "zan"larını kullandırarak tuzağa düşürüyoru2026 Bu da bizlere ilmin ne kadar da önemli olduğunu gösterir.
Allah'ın haram kıldığı herhangi bir amel karşısında şeytan o amelin zarar veren boyutunu bir yandan gizlemeye çalışırken diğer yandan da süsleyip cazip hale getiriru2026 Cazip hale gelen bir amel doğal olarak nefse de hoş gelecektiru2026 Tek bir engel kalıyor o da o amelin hükmüu2026 Allah'u Teala o amele haram derken sizin katınızda gayet doğal, hatta faydalı bir amel olarak gözüküru2026 Ama sizi o harama sürükleyecek bir cesaret, bir fetva lazımdıu2026 İşte o fetva "Zan" tuzağıyla çıkaru2026 Ve dersiniz ki;
- "Bu amelin günah olduğunu zannetmiyorum! Hem neden günah olsun ki?" denir ve fetva kendi nefsinizden çıkarak harama doğru koşar adım gidersinizu2026
Haydi buyurun!
Allah'ın haram dediği bir amel sizin katınızda bir bakmışsınız helal olmuşu2026! Zanla hareket etmeden önce hata yapılmaması adına bakın Allah'u Teala nasıl uyarıyor;
- "Hayır, Rabbine andolsun ki aralarında çıkan anlaşmazlık hususunda seni hakem kılıp sonra da verdiğin hükümden içlerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın (onu) tam manasıyla kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar."[4]
İçlerinde sıkıntı duyarak amel edenlerin bile imanı kabul edilmezken zanla hareket edenleri siz düşünün artık!
[1] Bakara.78
[2] En'am.116
[3] Fussilet.23
[4] Nisa.65