Uzak Bir Esinti; İkindiyazıları
Haneme tecrübeli ve
ağırbaşlı bir misafir edasıyla giren İkindi
Yazıları’nı bu köşede de ağırlamak ne zamandır aklımdaydı. Dönemler kadar
yazarların muhtelif zamanlarda kaleme aldığı metinler ve o güne oranla kat
ettiği mesafeler daima dikkatimi çeker.Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi’nin kültür
yayınları serisine kazandırdığı; genel koordinatörlüğünü Duran Doğan’ın, yayına
hazırlanmasını Duran Boz’un üstlendiği İkindi
Yazıları’nın tıpkıbasımı Şubat 2021’de yapılmış. Elimdeki nüsha çalışmanın
ikinci baskısı.
Mümtaz bir hizmetin
ürünü olan İkindi Yazıları’nın
tıpkıbasımı Nisan 1985’ten Ekim 1994’e dek yayımlanmış dergilerin bir araya
getirilmesiyle oluşturulmuş. Belediye Başkanımız Hayrettin Güngör “İkindi
Yazıları’nın Tıpkıbasımı Üzerine” başlıklı giriş yazısında sanatın ve
edebiyatın “tarihsel olanla yaşanılan ânın aynı potada kaynaşmasına imkân
hazırladığını” belirterek geçmişte ortaya konulan güzel örneklerin yeniden gün
yüzüne çıkarılmasının zorunluluk olduğunu vurguluyor. Nedim Ali, Yunus Develi,
Şaban Abak, Mevlâna İdris, Kemal Sayar, Fikri Özçelikçi, Adem Turan gibi pek çok
yazarın edebiyat dünyasına girmesinin ve sesini duyurmasının zemini olan 131
sayılık derginin ekonomik güçlüklere rağmen Andırın gibi bir ilçede çıkışının
sosyolojik olarak araştırılmayı, akademik çalışmalara konu edilmeyi hak
ettiğini ifade ediyor.
“Anadolu Edebiyat
Dergiciliği Bağlamında İkindi Yazıları” adlı kapsamlı bir metin kaleme alan
Duran Boz ise dergilerin sanat hayatına katkılarından bahsettikten sonra “sanat
ve edebiyatın köklerine tanıklık ettiğini” söylediği dergi isimlerini
zikrediyor. Bunun yanında internet ortamında yayın hayatını sürdüren dergilere
de temas ediyor. “İnsan ruhunun kemireni merkezsizlikten” merkeze, “zamanın
hışmına uğramamak için zamanın ruhunu okuma” çabasına varan bu yazı
“sessizleşen insanın sesi ve sözsüzleşen insanın sözü” olarak yorumlanan
dergilerden hareketle Anadolu ruhunu diri tutan Anadolu dergilerine gidiyor.
Oradan da Maraş’ın kadim tarihimizdeki edebî önemine değinerek Anadolu
dergiciliğinin orijinal bir örneği olarak M. Ali Zengin’in taşra imkânları ile
çıkardığı İkindi Yazıları’na
ulaşıyor.Yazıda yayının ortam ve şartları, dergi üzerine yapılmış yorumlar, derginin
ismini bulma noktasındaki arayışlar, dergide yer alan usta yazarları ve
çevirileri değerlendiriliyor.Metin 57. sayıdan itibaren birleşik yazılan ve
müstakil yayımlanan İkindi Yazıları’nın
serüvenini adım adım takip eden bir belge niteliği taşıyor.
İlk sayısı ile 23 Nisan
1985 tarihli Andırın Postası gazetesinde
yer aldığını öğrendiğimizİkindi Yazıları,
yayına hazırlanan tıpkıbasımında da gazete içinde karşımıza çıkıyor.
“MenengiçKahvesi”nden “K sayfası”na, “Kuşluk”tan “Oda Sohbetleri”ne ve oradan
övülmüş bir vakti de içine alan “İkindi Yazıları”nın hikâyesine dokunuyoruz bu
ilk sayıda. Nedim Ali’den başlayarak M. İdris Zengin, Ömer Erdem gibi isimlerle
sıklıkla karşılaştığımız ve şiirin ağırlıkta olduğunu fark ettiğimiz dergide denemeler,
özlü sözler, bugün “küçürek öykü” sınıfına dâhil edilebilecek günlükler
okuyoruz. 27. sayıda eklenilen “ikinci dönem” ibaresiyle dergiye Merhum Rasim
Özdenören, İhsan Deniz, Yunus Develi, Arif Ay, Atıf Bedir, Şaban Abak gibi günümüz
usta kalemleri de girmeye başlıyor ve dergideki röportajların, öykülerin, kitap
tanıtımları ile farklı denemelerin arttığı gözlemleniyor.
İkindi
Yazıları’nınAndırın
Postası içinde başlayan serüveni, derginin toplu okunmasına imkân
tanınmasıyla bir gelişim ve değişimi de gözler önüne serer. Böylece bir yandan
dergi içindeki eserleri seyahat eden okur, diğer yandan değişerek gelişime
odaklanır. Nitekim Haziran 1987’de yayımlanan 57. sayıdan itibaren gazeteden bağımsız
bir yayın olarak yolculuğuna devam eden bu mütevazı ancak yüksek Anadolu
dergisinde Latife Tekin, Kemal Sayar, Mustafa Aydoğan, M. Ruhi Şirin, Müştehir
Karakaya, Cevdet Karal, Necip Evlice, Mehmet Narlı, Metin Ali K., Gökhan Özcan,
Mustafa Özçelik ve günümüzde ağırlığını hissettiren daha pek çok değerli ismin
yelpazeyi genişlettikleri fark edilir. Bugün çoğu usta yazarların dergiye kattığı
zenginliklere şahit olmak ve derginin mutfağında nasıl piştiklerini fark etme
imkânına kavuşmak takdir edilmeli ki değerli bir tecrübe.
İkindiyazıları’nın
tıpkıbasımı bana edebiyatımızın yönünü tayin eden pek çok dergi için böyle bir
girişimin elzem olduğunu düşündürdü. Bu anlamda her ay evimize gönderilen Yitik
Söz, evelâhir, Müşterek gibi süreli yayınlarıyla örnek teşkil eden
Kahramanmaraş’ın kültürel ve edebî adımları titizlikle takip edilmeli, model
alınmalıdır. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi’ne birbirinden kıymetli
çalışmaları için teşekkür ediyor, nümune-i imtisal kıymetteki güzelliklerin
devamını diliyoruz.
Selam ile.