Ümmetin Çizeri Muttakilerle Yürüyen Hasan Aycın
"Rasim Özdenören: "Ölüm insanın kendi öz yurduna terhisidir" der. Bu öz yurda herkes bir şekilde yolcudur. Herkesin maddi ve manevi heybeleri vardır ve ahret diyarına gidecek olan yükünü bu heybelerde biriktiriru2026 Heybeler gün geçtikçe amellerle dolar. Bu ameller, kazanç ve kayıp yüklüdür. Ama öyle ameller vardır ki; ancak onlar ölenin arkasından devam eder, hiçbir zaman tükenmezu2026
Müslüman ve mümin sanatçı farkındadır, şah damarından daha yakın olan Rabbi onu bilir. Yaptıklarını, çizdiklerini, yazdıklarını, konuştuklarını en iyi bilen Rabbidir. Yüreğinin imbiğinden süzülüp gelen her bir yapıt onun için şahittir, onun için silinmez amellerdir ve kalıcı mirastır yarınlara.
Sağ ve sol omzunda yer alan yazıcılar her daim onunladır. Onun her halini kayda aldıkları gibi elinden, dilinden ve gönlünden sadır olan sanat adına hangi tür ürün varsa onlar dahi kayda girmektedir. Bu duyarlılıkla yazar, bu duyarlılıkla çizer, bu duyarlılıkla kurgular.
Acizliğini duyar yüce Yaradan'ın karşısında. Nice uykusuz geceler ve uzun gündüzler süren çalışmaları hep yarımdır, hep eksiktir, hep tamamlanmayı bekler. Çünkü o Gerçek Sanatkar' ın karşısında aciz kalmış bir taklitçidir. Bu taklitçilikle anlar ki; verdiği ürünler Gerçek Sanatkar' ı tanıma ve anlama yolunda sadece atılmış adımlardır. "Anladım işi sanat Allah'ı aramakmış; Marifet bu, gerisi yalnız çelik-çomakmış" diyen Üstad Necip Fazıl gibiu2026 Ve mümin sanatçı her zaman acizliğini duyarak yazar, acizliğini duyarak çizer. Bu onun yaşantısında ne zaman ki ibadete dönüşür o zaman yazdığı her eser Rabbini bilmesi ve bulması yolunda Amel-i Salih'tir, duadır, münacattır, cennete atılan tohumdur, kurtuluş sedasıdır, yaralı bir yürekle yakarıştır.
Mümin sanatçı; aynı zamanda safı belli olan, yürüyüşünde yalpalamalar olmayan, dik ve kararlı bir duruşla menzilini bilin hep o menzile doğru yılmadan yürüyen ve Allah taraftarı olan kişidir. O Şuara Suresi'nde anlatılan şaşkın şaşkın vadilerde dolaşan şairler gibi yönünü şaşırmış ve Allah'ı karşısına almış olan sanatçı topluluğundan beridir. "224( Şairlere gelince,(onlar kendi kendilerini aldatmaya yakındırlar ve bu sebeple) onlara azgınlar uymaktadır. 225 Görmez misin onların her vadide (sözcüklerin, hayallerin peşinde) şaşkın şaşkın dolaştıklarını. 226 ve (çoğu zaman) yapmadıklarını söyleyegeldiklerini. ) "
Mümin sanatçı; mezku00fbr ayetlerdeki şaşkın ve yönünü şaşırmış, sanatçılardan beridir ve Allah tarafındadır, Muhammed A.S' mın yardımcısı olarak çadırlarda, meydanlarda şiirlerini okuyan ilk mümin sanatçı ataları gibi meydanlarda, modern şehirlerin tam ortasında ve ahir zamanda yılmadan büyük bir yüreklilik ve aşkın bir sevda ile Allah taraftarı olduğunu haykıran yol olan yollar açan ve her daim Amel-i Salih eserler geride bırakan eşsiz bir şahsiyettir. Ve her zaman yaptıkları ile yaşadıkları uyumludur. Ayette belirtildiği gibi 'yapmadıklarını söyleyegelmiş' olan şairler gibi davranmaz. Ümmet olmak; misket ve varil bombalarıyla tarumar edilmiş kadim şehirlerin, eşsiz tarihi dokusunun yerle bir olduğunu görerek, hep birlikte insanlığın tükendiği anlarda, o şehirlerin muhacirlerine kucak açmak, hami olmak, dertleriyle dertlenip yalnız ve çaresiz anlarına derman olmaktıu2026
Hasan Aycın, kendi coğrafyasında çizgiyle buluştuğunda, belki esin kaynağı olarak önünde yürüyen sadece Hanzala'ya rastlayacaktı. Ama onun çizgileri, derin duyarlılığı, fıtri insanı arayış yönündeki çabaları, içinde yaşadığı muhiti ve zulüm gören coğrafyanın yakın şahidi olarak özgün, kendine has, şimdiye kadar eşine rastlanmayan bir minval üzere direniş yüklü devam edecekti.
Muhacirliği, çocukluk günlerinde yaşadığı marazlı hastalığının derin acılarıyla incelmiş yüreğinin ağır yükü, ümmi annesinin sıkı sıkıya tembihleri, dedesinin geçmiş ve geleceği yüklenmiş acılarıyla sarmalanmış göç hikayeleri, komşu kadınların duaları, masalları, şifa dağıtan elleri vardı.
Muhacir yüreği hep vardı ve uyanık bir hal ile yaşanan tüm acıların odağında mahrum ve zulüm gören tüm muhacirlere duadaydı. Çizgi sanatı evrensel bir dildir. Aynı zaman da çizgiyle, resimle uğraşmak, içinde yaşadığı muhitte taş kayıkla zorlu bir yolculuğa çıkmak, mumdan gemilerle enginlere açılmak demekti. Mümin duyarlılığıyla yaklaştığı çizgi onu her zaman fıtri, arınmış, duru, bozulmamış olan insanlığın özüne taşıyacak ve kahramanı da bu öze doğru yolculuğa çıkacaktı. Bu çizgi yolculuğu onu her daim ümmetin acılarına doğru dua makamında kıldan ince kılıçtan keskin bir yola revan edecekti.
"Muttakiler için yol gösterici" olan bir Kitap'a iman eden mümin bir sanatçıdır Hasan Aycın
Hasan Aycın cennet tebessümü, her daim dostluk akıtarak onaran, yücelten sohbetleri, geleneğe yaslı romanları ve insanlığı sarsan etkileyici eşine rastlanmaz çizimleri ile yürüyüşüne devam ediyor. Ne mutlu ki bizlere onun gibi değerli bir sanatkarın yaşadığı dönemde yaşıyor ve yeri geldiğinde O'nun sürur ve aydınlık kuşanmış sohbetlerinde bulunabiliyoruz. Bu bizim için büyük bir lütuftur. O'nun gibi bizlerin aciz kalemine ve yüreğine yollar açan yol olan nice üstatla aynı göğün altında, aynı coğrafyada yaşamak, aynı havayı teneffüs etmek eşsiz bir ikramdır diye düşünüyorum. Yüzü insanlığa, yüzü ümmete, yüzü kalbe dönük olan Hasan Aycın hocama her daim eserlerime ve yüreğime sunduğu katkılardan dolayı şükranlarımı sunuyorum. Rabbim nice eserler vermesini nasip etsin. Üstadı başımızdan eksik etmesin. Ömrüne bereket diyorumu2026"
Yedi İklim Nisan sayısısın Hasan Aycın özel sayısı olarak okuyucu ile buluşturdu. Ali Haydar Haksal, Osman Bayraktar, Cemal Şakar, Mete Çamdereli, Nurettin Durman, Osman Koca, Şakir Kurtulmuş, İsmail Söylemez, Adem Turan, Seyfettin Ünlü, Serdar Kacır, İsmail Demirel, Tayyip Atmaca, Mehmet Okumuş, Muhammed Esad Çetin, Saliha Güngör, Ömer Hatunoğlu yazılarıyla, Raziye Yıldır çizgisiyle dergiye katkı sunan yazarlar. Üstadı anlatmak onun ümmete ve yaşadığımız coğrafyaya katkısını bu dar çerçeveye sığdırmak kuşkusuz yeterli değildir.
Yukarıda alıntıladığım bölümle acizane bizim de "Hasan Aycın Çizgilerinde Ümmet Coğrafyası" çalışmayla özel sayıya katkımız olmuştur.
Üstadı tanımaya girizgah olma açısından Yediiklim Dergisi okurlarını bekliyor.