Tenkit ve Teklif: Bilimsel eleştiri
Katıldığım bilimsel toplantıların birinden dinleyiciler arasında bulunan başka bir bilim insanı “tenkit dili kullanıyorsunuz, çok tehlikeli, teklifinizi söylemelisiniz” dedi. Konuyu önce tenkit çerçevesinde inceleyip daha sonra çözüm konusunda düşüncelerimi paylaşacağım.
Ele(ştir)mek!
Ama Nasıl?
"Bir sanat eserini tenkit
ne güç iştir!" Bu söz şair/yazar Ahmet Muhip Dranas’a ait. Gerçekten tenkit
(eleştiri) zor iştir. Elbette eleştiri diye laf cambazlığı (demagoji) yapılmıyorsa
zordur. Eleştiri denince küfür, hakaret, iftira anlaşılmıyorsa güç bir iştir.
Eleştiri için yöntem bilmek, bilgi sahibi olmak ve emek vermek gerekir. Orhan Veli Kanık "Bir kitabı tenkit edebilmek için ilk şart, o kitabı başından sonuna kadar okumaktır" demiştir. Bir konuyu bilmeden anlamadan, üzerinde çalışmada eleştirmek eleştiri değildir.
Gelişme için eleştiri kültürünün gerekli olduğunu düşünen çok sayıda kişi vardır. Bunda haklıdırlar. Eleştirinin geliştirici yönüne inandığımızda eleştirinin ne olduğu ve hangi yöntemle yapılması gerektiği ortaya konulmalıdır.
Eleştiri
Nedir?
Eleştirmek (tenkit etmek/ kritik)
bir insanı (herhangi bir düşünce, eser, konu, yargı vs olabilir) inceleyerek
doğruluk veya yanlışlığını ortaya çıkarmak ve gerçek değerini belirtmektir. Eleştiri
(tenkit) ise bu işi yapmaktır. Eleştirmek için incelemek, olumlu ve olumsuz
yönlerini tespit etmek ve değerini takdir etmek gerekir.
Bir anlamda eleştirme elemektir.
Elemek, elek yardımıyla ayıklamak veya incesini kabasından ayırmak, elekten
geçirmektir. Mecazi olarak iyisini kötüsünden ayırmaktır.
Eleştirinin bir anlamı da ayırt
etmedir (tefrik). Eleştiri öncelikle ayırt etmekle başlar: Tefrik etmeden
tenkit olmaz. Tefrik (Ar.) ayırma, ayırt etme(k) veya ayırım anlamındadır. Yani
küçük (nüans) veya büyük farkları ortaya çıkarabilmektir. Fark (Ar.) bir kimse
veya nesnenin bir başkasıyla karıştırılmamasını sağlayan ayrılık, benzer
şeyleri birbirinden ayıran özelliktir. Altının değerini sarraf anlar…
O halde eleştirmek için
öncelikle incelediğiniz konuya uygun gözenek/delik çapına sahip bir elek sahibi
olmak gerekir. Altını kantar ile tartamazsınız.
Değişik eleştiri anlayışlarından
söz etmek mümkündür: Tarihsel eleştiri, toplum bilimsel eleştiri, çatışmacı
eleştiri (Marksist), sanatsal eleştiri, edebi eleştiri vs. (Adalı O.,
Yükseköğretimde Sözlü ve Yazılı anlatım S. 207-208). Elbette bu eleştiri
yöntemlerinin tamamı her konu için kullanılmaz. Ancak eleştiri için bilimsel
eleştiri yönteminin nesnel olduğu için özel alanlarda bazı modifikasyonlar
yapılarak kullanılmasını öneririm.
Bilimsel eleştiri
Bilimsel eleştiriye “ilmi tenkite” denilmektedir. Kanaatimce bilimsel eleştiri şu yönlerden olmalı:
— İçeriğe yönelik: Öncelikle böyle
bir çalışmanın yapılma gerekçesinin ne olduğu ortaya konmalıdır. Birçok alanda
daha önce yapılmış çalışmaların tekrarı niteliğindeki çalışmalara
rastlamaktayız.
— Yöntem: Takip edilen yöntemler
bilimsel olmalıdır. Yapılacak her çalışmadan sonuçlar alınabilir. Ama bu
sonuçların bilimsel yöntemler takip edilerek elde edilmesi gerekir.
— Elde edilen sonuçlar bilimsel
bir şekilde sunulmalıdır.
— Ortaya konulan eser önceki
veya başka araştırıcıların görüş veya bilimsel sonuçları kullanılarak
tartışılmalıdır.
Ortaya konan eserlerin olumlu ve
olumsuz yönleri bilinmeden ilerleme olmaz ve sorunlar çözülemez… Chomsky’nin (2002)
şu önerisi önemlidir: “Bilimsel,
toplumsal veya politik konularda sorunları çözmek için gerçeklerle yüzleşmek yeterlidir
(Aktaran: Yakup Karasoy (2005) “Eleştiri Nedir, Bağa Destursuz Girenler Nasıl
Eleştirilmelidir?” başlıklı makalesi). Gerçeklerle yüzleşmek için bilimsel
tenkite ihtiyaç vardır.
Niçin sorunlarımızı çözemiyoruz
diye soracak olursanız “ilmi tenkitin olmadığı yerde sorunlar çözülmez ve terakki
olmaz” cevabını veririm.
Son
söz: Tekemmül
tenkitin evladıdır.