Peygamberi bilmek
Kendini ve Allah’ı bilen insan
peygamberi tanımakla mükelleftir. Çünkü Hz. Peygamber her konuda en güzel
örnektir. Cenâb-ı Hak Peygamber Efendimizi bize yol gösterici olarak
göndermiştir. O’nu övmüş, O’na uymamızı emretmiş, O’nu hüküm koyucu olarak
bildirmiş, O’na itaat edenlerin kurtulacağını ve O’na muhalefet edenlerin ise
kötü bir akıbetle karşılaşacağını beyan etmiştir.
Peygamber Efendimiz mutlak her
alanda en güzel bir örnektir. “Allah’ın Rasûlü’nde pek güzel bir örnek
vardır.” (Ahzâb, 21) “Sen elbette çok yüce bir ahlâk üzeresin.”
(Kalem, 4) “…Şüphesiz ki sen insanları en doğru yola götürüyorsun.”
(Şûrâ, 52) “O, kendi arzusuna göre konuşmaz. O’nun konuşması vahiyden başka
bir şey değildir.” (Necm, 3-4) “ Andolsun,
Allah, mü'minlere kendi içlerinden; onlara âyetlerini okuyan, onları arıtıp
tertemiz yapan, onlara kitab ve hikmeti öğreten bir peygamber göndermekle büyük
bir lütufta bulunmuştur.” (Âl-i İmrân,
164) ayeti kerimeleri bunu bildirmektedir. Peygamber Efendimiz “Bir şahit,
bir müjdeleyici, bir uyarıcı; Allah'ın izniyle kendi yoluna çağıran bir davetçi
ve aydınlatıcı bir kandil olarak gönderildi.” (Ahzâb, 45)
Peygamber Efendimize
itaat etmek zorunludur. “Ey iman edenler! Allah'a, Peygamberine,
Peygamberine indirdiği kitaba ve daha önce indirdiği kitaba iman edin.”
(Nisâ, 136) gibi birçok ayette Allah kendinden sonra Hz. Peygamber’e itaat
emrini vermektedir. Aynı emri “Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyun ki, Allah
da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın.” (Âl-i İmrân, 31) emriyle Hz.
Muhammed (s.a.v.) üzerinden de bize bildirmektedir. Çünkü “Kim peygambere itaat ederse,
Allah'a itaat etmiş olur.” (Nisa, 80) “Peygamber size ne verdiyse onu
alın, neyi de size yasak ettiyse ondan vazgeçin.” (Haşr, 7) emri bu itaati
emretmektedir. Allah (c.c.) “Biz her
peygamberi sırf, Allah'ın izni ile itaat edilmek üzere gönderdik.” (Nisâ,
64) ayeti ile peygamberlerin gönderiliş amacının kendilerine itaat edilmesi
olduğunu görüyoruz.
Peygamber Efendimizin
hüküm koyma yetkisinin olduğunu yine bize Yüce Allah “O, onlara iyiliği
emreder, onları kötülükten alıkoyar. Onlara iyi ve temiz şeyleri helal, kötü ve
pis şeyleri haram kılar.” (A’râf, 157) diye bize bildiriyor. Ona uymayanlarla
da “Allah'ın ve Resûlünün haram kıldığını haram saymayan ve hak din İslam'ı
din edinmeyen kimselerle, küçülerek (boyun eğerek) kendi elleriyle cizyeyi
verinceye kadar savaşın.” (Tevbe.29) buyurarak savaşmayı emretmektedir.
Peygamber Efendimizin
görevini Yüce Allah “Biz her peygamberi, ancak kendi kavminin diliyle
gönderdik ki, onlara (Allah'ın emirlerini) iyice açıklasın.” (İbrahim, 4) ayetiyle
bildirmekte ve o görev de Allah’ın buyruklarını insanlara bildirmek, onları
doğru yola iletmek, Allah’ın muradını açıklamaktır. Bir başka ayette ise bu
görevi yüce Allah “Kendilerine indirileni açıklaman için ve düşünüp
anlasınlar diye sana da bu Kur'an'ı indirdik.” (Nahl, 44) diye beyan
etmektedir.
Peygamber Efendimize
itaatin karşılığını Allah “Kim Allah'a ve
Peygamberine itaat ederse Allah onu, zemininden ırmaklar akan cennetlere
koyacaktır; orada devamlı kalıcıdırlar.” (Nisa,13), “Kim Allah ve
Resûlüne itaat ederse büyük bir kurtuluşa ermiş olur.” Ahzâb,71) “Mümin
erkeklerle mümin kadınlar, Allah ve Resûlüne itaat ederler. İşte onlara Allah
rahmet edecektir.” (Tevbe, 71)
Diye müjdelerken O’na
muhalefetin cezasını da “Kim Allah'a ve Peygamberine karşı isyan eder ve
sınırlarını aşarsa Allah onu, devamlı kalacağı bir ateşe sokar ve onun için
alçaltıcı bir azap vardır.” (Nisa,14) diye uyarmaktadır.
Peygamber Efendimize
karşı yapılan her hareketin karşılığını Allah veriyor. O’na uyanları
mükafatlandırırken, O’na uymayanları da cezalandırmaktadır. Çünkü O’na itaat
Allah’a itaattir. O’na muhalefet Allah’a muhalefettir. Hz. Peygamberimizi üzecek hareketlere Allah
mukabele etmekte ve kullarını uyarmaktadır. Evine izinsiz girilmemesinden, O’nu
üzecek sözler söylenmemesine kadar. Oturduğu beldeden içinde yaşadığı insanlara
kadar O’na özel bir durum vermiştir. “Allah ve Resûlünü incitenlere Allah,
dünyada ve ahirette lânet etmiş ve onlar için horlayıcı bir azap
hazırlamıştır.” (Ahzâb, 57)
Bütün bu ayetlerden
anlaşılan Cenâb-ı Hak, Hz. Peygamber Efendimizi çok özel bir konuma oturtmuş ve
kullarının da böyle davranmasını emretmiştir. O’na uyanlardan olmak ümidiyle…