Nefis tezkiyesi ve mânevî arınma-1
Temizlik, insanoğlu için ömür boyu süren zarurî bir aktivitedir. Ancak temizlik, maddî ve mânevî olmak üzere iki çeşittir. Maddî temizlik kısaca; vücudumuzun temizliği, elbiselerimizin temizliği, kullandığımız eşyanın temizliği, yaşadığımız mekân ve çevrenin temizliğidir. Dinimizin maddî temizliğe verdiği önem, herkesin malumudur. Zaten insanoğlunun fıtratında yani yaradılışında; necaset; pislik, leke, kir ve pasaktan tiksinme; temizlikten ise ferahlık ve mutluluk duyma hissi vardır.
Bilindiği gibi insan,
Allah’ın kulu ve yeryüzündeki halifesidir. Allahü Teâlâ: “…Allah çok
temizlenenleri sever,” (Tevbe 108) buyurarak, insanın temiz olmasını
istemiştir. Dinimizin temizliğe verdiği önemi en iyi özetleyen söz, Efendimiz
aleyhisselamın: “Et-tahûru şatru’l-iman (temizlik, imanın yarısıdır)”
(Müslim 223) hadis-i şerifidir.
Yüce dinimiz İslam,
temizlik konusunda çığır açmış; temizliğin gereklilik ve önemini sıklıkla
vurgulayarak bu konuda bütün insanlığı aydınlatmıştır. Böyle olduğu için de
temizlik fikri, İslâm kültürünün aslî unsurlarından biri olmuştur. Bugün bir
İslam medeniyetinden bahsediyorsak, bunda temizliğin katkısı büyüktür. Bundan
dolayı fıkıh kitapları, taharetyani temizlik ve temizliğin ana vasıtası
olan su hakkındaki bilgilerle başlar.
Ayrıca Dinimiz; namaz
kılmak için; hem hadesten yani abdestsizlikten, hem de necasetten yani pislikten
tahareti yani temiz olmayı şart koşmuş ve bunun nasıl ve
ne şekilde yapılacağını bildirmiştir.
Manevî temizlik ise; “nefis
tezkiyesi” yani “manevî arınma”dır. Bu dakişinin kalbini
kötü düşüncelerden temizlemesi, günlük hayatında her türlü çirkin fiil ve
davranıştan uzak durması ve başkalarına karşı iyi huylu ve güzel ahlaklı
olmasıdır.
Evet “nefis
tezkiyesi,” davranışlarımıza yön veren bâtınımızı yani kişiliğimizi,
inancımızı, zihnimizi, duygu ve düşüncelerimizi her türlü kötülük ve
çirkinlikten arındırılıp İlahî ölçülere uygun hale getirme işlemidir. Bu
arındırma ameliyesini, kalbimiz belirlediği için “nefis tezkiyesi”
aslında kalbin tezkiyesidir. Rasul-i Ekrem sallallahü aleyhi ve sellem
Efendimiz şöyle buyuruyor: “Dikkat edin! Vücutta öyle bir et parçası vardır
ki o iyi, doğru ve düzgün olursa bütün vücut iyi, doğru ve düzgün olur; o
bozulursa bütün vücut bozulur. Dikkat edin! O, kalptir.” (Buhari) Efendimiz
aleyhisselam başka bir hadis-i şeriflerinde ise, şöyle buyurmaktadır: “Allah
sizin dış görünüşünüze ve mallarınıza bakmaz. Ama O, sizin kalplerinize ve
işlerinize bakar.” (Müslim)
Demek ki Dinimiz’de
temizlik; maddî temizlikten ibaret değildir. Çünkü insanın sadece dışı değil,
içi de kirlenir. Dışımızın kirlenmesi nasıl kaçınılmazsa, içimizin kirlenmesi
de aynen kaçınılmazdır. Fakat birçok kişi, maddî temizlik için gösterdiği özeni
manevî temizlik hususunda göstermeyebiliyor. Halbuki yüce Rabbimiz, dışımız
gibi içimizi de temiz tutmamızı emrediyor. “Nefis tezkiyesi” kavramıyla
özellikle manevî temizliğin ifade edilmesinden dolayı, en az dışımız kadar
içimizi temizlemenin de önemli olduğu âşikârdır. Kaldı ki dışımızın temizliği
de, ancak içimizin temizliğinin bir tezahür ve göstergesi olması halinde bir anlam
ve değer ifade eder.
“Tezkiye”, arındırma ve bereketlendirme mânâsında kullanılan Arapça
bir kavramdır. Bu iki mânâ birbirinden kopuk değildir. Zekât mevzusunda
görüldüğü üzere bereket, temizlenmenin bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır.
Bilindiği gibi, zekâtkelimesi, tezkiye ile aynı kökten gelmektedir.
Ayet-i kerime ve hadis-i şeriflerde de ifade buyurulduğu gibi zekâthem
malı, hem de zekât veren kimseyi temizler. İşte bu tezkiyeve temizliğin
meyvesi olarak da zekâtı verilen mal bereketlenir, zekâtı veren kişi de
sevaplarını çoğaltmış olur.
Dinimiz, temizliğin her iki çeşidine de çok önem vermiştir. Âyet-i
kerimelerde buyuruldu ki:
“Doğrusu arınan ve Rabbi’nin adını anıp namaz kılan kurtuluşa
ermiştir.” (A’lâ
14-15)
“Nefsini arındıran elbette kurtuluşa ermiştir. Onu kötülüklere
boğan da ziyan etmiştir.” (Şems
9-10)
Hadis-i şeriflerde ise şöyle buyurulmaktadır:
“Temizlik, imana çağırır.
İman ise, sâhibi ile beraber cennettedir.” (Taberani)
“İslâm temizdir. Bunun için siz de temizlenin. Çünkü Cennete
temizlerden başkası girmez.” (Taberani)
(Devamı haftaya…)