Dolar (USD)
35.22
Euro (EUR)
36.72
Gram Altın
2961.22
BIST 100
9680.14
02:17 İMSAK'A
KALAN SÜRE
23 Mart 2021

Ne mutlu Müslümanım diyene

Bu haftaki köşemi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Profesör olarak görev yapan Naki Erdemir Hoca’ya ayırdım.

Prof. Dr. Naki Erdemir, yıllardır ülke ve dünya sorunlarıyla ilgilenen idealist bir bilim insanı. Yeni bir parti kurma çalışmalarını da birkaç yıldır sürdürüyor. Artık parti kurulma aşamasına gelmiş durumda. Naki Hoca’dan, kurma çalışmalarında sona geldiği parti çalışmaları ile ilgili bilgi istedik. Yeni bir partiye neden ihtiyaç duyuldu? Siyasette bir boşluk var mı? Her şeyden önce yeni ne söyleyecek? Vizyonu ne olacak? Projeleri nedir? gibi soruların cevaplarını aldık.

***

Naki Hoca’yı kendi ağzından kısaca tanıyalım.

1968 yılında Nevşehir’in Kurugöl Köyünde doğdu. İlkokulu aynı köyde birinci olarak bitirdikten sonra bir kaç yıl Kur’an ve tecvit dersi aldı. 1989 yılında Nevşehir İmam Hatip Lisesini birincilikle tamamlayarak Uludağ Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliğine kayıt yaptırdı. 1994 yılında Üniversiteden mezun oldu. Nevşehir’de Anadolu Radyo Televizyonda (ART) spiker ve haber müdürü olarak çalıştı. Aynı yıl Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsünde göreve başlayarak 1997 yılında Yüksek lisansını tamamladı. Yaklaşık bir yıl Milli Eğitim’de İngilizce öğretmenliği yaptı. 1998 yılında tekrar öğretim görevlisi olarak Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde göreve başladı.

2004 yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Enstitüsünde, fen eğitimi üzerine doktorasını tamamladı. Kendi imkânlarıyla, 2007 ve 2008 yılları arasında iki kez İngiltere’de bilimsel araştırma ve dil öğrenme için bulundu. 2007 Yardımcı Doçentliğe atandı ve 2013 yılında Fen Eğitiminde Doçent, 2018 yılında profesör oldu. Fen Bilgisi Öğretmenliği ABD Başkanlığı yaptı ve daha sonra kendi isteği ile istifa etti.

Ortaokul yıllarından başlayarak siyasi ve kültürel faaliyetlerin içerisinde yer aldı, şartlar hep onu öne sürdü. Lise yıllarında öğrenci başkanlıkları, üniversitede aynı şekilde Hak Yol Vakfında çalışmalara katıldı, MGV öğrenci temsilcisi olarak yönetimde bulundu. Lise yıllarında başlayan okuma ve yazma aşkı üniversitede de devam etti; arkadaşlarıyla Kervan Dergisini çıkardı. Aynı zamanda seminerler, konferanslar, ihtiyaç sahibi fakir öğrencilere ücretsiz dersler verdi. Üniversitedeki farklı cemaatten öğrencileri bir çatı altında toplayarak programlar düzenledi. Düzenlediği programlardan ve İslami dik duruşundan dolayı sorguya çekildi ve okulu yarım dönem uzattırıldı. Okuma imkânı olmayan öğrencilere maddi yardım ayarlayarak onların okumasına katkı sağladı, onlara öncü oldu. Fakir, gariban öğrencilerin yanında durarak hakkı savunduğundan, İslami kimliğinden ve zamanın iktidarını eleştirdiği için kendi ilçesinde vekil öğretmenlik verilmedi. Üniversitede öğrenci dostu olduğu için 28 Şubat’ta çok sıkıntılar yaşadı, davasından vaz geçmedi, soruşturmalar eksik olmadı. Yıllarca dış bağlantısı olmayan, ülkenin birliğini beraberliğini isteyen birçok dernek ve vakıfta gönüllü olarak çalıştı. AGD’nin hanım komisyonlarını yürüttü. Daha sonra ülkenin ihtiyacından dolayı Anadolu’dan birçok akademisyen ve İslami hassasiyeti olan kişilerle 2012 yılında Hak ve Kardeşlik Derneğini kurdu.

Türkiye çapında ve bölgede sayısız sohbetler, konferanslar verdi, kültürel faaliyetler yürüttü, kimsenin diline, ırkına, rengine bakmadan İslam milleti anlayışında ümmetin şehid önderlerini anma/anlama programları düzenledi. Gençlere ve siyasilere etkili iletişim, jest-mimik ve hatiplik seminerleri verdi. Doğu ve Güneydoğunun köylerine kadar giderek, hak ve hakikati, kardeşliği, barışı ve nasıl olması gerektiğini anlatmaya çalıştı. Hakkı şahısların isteğine göre değil, Hakkın isteğine göre anlattığından başı şikâyetlerden, soruşturmalardan, adli davalardan ve tehditlerden kurtulmadı. Peygamberlerin yolundan gidenlerin başına bunlar gelir diyerek yoluna devam etti. Turmeb haber ajansında fikri ve kültürel yazılar yazdı. Halen bazı dijital dergi ve haber sitelerinde fikri yazılar yazmaktadır.

Üniversitede öğrencilik yıllarından bu güne kadar İslami, siyasi, sosyal, kültürel ve fikri alanlarda sayısız programlar düzenledi. Sürekli toplumsal konu ve problemlerin üzerine eğildi, ümmetin derdini kendine dert edindi. Teklif edilen bazı makam ve mevkileri hak anlayışıma ters diye kabul etmedi. Halkın aşırı isteği üzerine 2009’ da belediye başkanlığına aday oldu, Allaha şükür zarfların boş çıkmasıyla 4-5 oyla seçimi kaybetti. Aday olduğu partinin oylarını sorumlu olduğu üç ilçede Allah’ın izniyle %2’den %21’e çıkardı.

Ayrıca 2019 yılında Van merkezli 50 yakın STK’ isteği imzalı desteği üzerine Van’ı, doğu bölgesini ayağa kaldırmak, İran’da üretilen otomobil fabrikasını mühendislik fakültesinin uygulama alanı adı altında Van’a kazandırmayı amaçladığı, tüm İslam ülkelerinden üniversiteye öğrenci getirmek için Rektörlüğe aday oldu, fakat bu bizi takmaz diyerek birileri tarafından rektör olması engellendi. Birçok ulusal ve uluslararası bilimsel kongrelerde sözlü bildiriler sundu, bilirlerin içeriği ve sunuş şekliyle dikkatleri üzerine çekti. Bunun yanında yurt içi ve dışı dergilerde eğitim üzerine pek çok makalesi yayımlandı. Ülkenin ve ümmetin sorunlarına çözüm önerisi konusunda TV ve Radyo programlarına ve bölgesel toplantılara katıldı. Siyasi yetkililere fikri derinliği olan medeniyet odaklı çözüm öneri raporları sundu.

Ortaokul yıllarından aşırı ilgi duyduğu hayatın dili Edebiyat ve Tarih diyerek bu alana yoğunlaştı. 2016 yılında da Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Ön lisans programından mezun oldu. İyi düzeyde İngilizce, Arapça, az da Kürtçe bilmektedir. Halen Hak ve Kardeşlik Derneği (hareketi) Genel Başkanı ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Profesör olarak görev yapmaktadır.

***

Türkiye’nin temel sorunları hakkında ne düşünüyorsunuz?

Türkiye’nin temel sorunları; tam bir milli eğitim programının ve yüce milletimize yakışır dış politikanın olmayışı, vizyonsuzluk, medeniyet çatışması, tam bağımsız ve özgür ülke olamaması, fikri özgünlük, batı taklitçiliği, psikolojik yenilmişlik, taklitçi eğitim, üretimsizlik, montaj sanayi, üretim değil vergiye dayalı ekonomi, adaletsizlik, hukukun üstünlüğü değil üstünlerin hukuku anlayışı, dengesiz kalkınma, her alanda planlama eksikliği, işi ehline ve liyakat sahibine vermeme, işe göre adam değil adama göre iş anlayışı, rüşvet, adam kayırma, israf, işsizlik, insan hakları gibi pek çok sorunu vardır. Bir kişiye dokuz pul, dokuz kişiye bir pul taksim etme anlayışı vardır. İnsanlar siyasi görüşünden, dilinden, dininden ırkından, renginden vs. dolayı ötekileştiriliyor, bu aylayış çok yanlıştır. Bunlar lafla olmaz anayasal güvence altına alınması ve icraat olması gerekir.

***

Siyasi bir parti kuruyorsunuz, neden parti kuruyorsunuz? Yeni bir partiye gerek var mı? Partinizin amacı, vizyonu, misyonu hakkında ilgi verir misiniz?

Şimdi dünyada, Ortadoğu’da olup bitenlerin anatomisini medeniyet perspektifinden kısaca ortaya koymaya çalışayım, yeni bir partiye kurmaya gerek var mı yok mu yüce milletimiz karar versin bence. Partiler bir ihtiyaçtan, bir zorunluluktan ve mesuliyetten kurulur. Kurulurken de kadim bir temel medeniyete, fikre dayanır. Yani medeniyete dayanır. Bu medeniyette ya hakka ya da batıla dayanır. Medeniyete ve fikre dayanmayan partiler kabak çiçeği gibidirler, çabuk açılır çabuk solarlar. Asırlarca yaşayabilmesi için çınar ağacı gibi olması gerekir.

Biz bu işi medeniyet temelli yapıyoruz. Sadece dünyada makam, mevki, şah, şöhret ve egolarımızı tatmin için yapmıyoruz. Bunun içinde safımız ve yerimiz bellidir. Şuan bu alan boş kalmıştır, böylece insanlığın saadeti için üzerimizde bir görevdir. Bu görevin iki yönü vardır. Dünya yönü ahiret yönüdür. Bu nedenle parti kurmamızın iki sebebi vardır: Biri dünya ile ilgili, diğeri ahiretle ilgilidir. Önce kısaca ahiret yönünü, sonra dünya yönünü ortaya koyalım.

En önemli birinci sebep ise; Allah’ın bizlere kendi rızasını kazanmamız için görev yüklemesidir. Allah bizleri yeryüzünde halife olarak tanımlıyor. Hakkı, hukuku ve adaleti sağlayan şahitler olmak durumundayız.

Yüce Allah “İçinizden hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü sakındıran bir Ümmet olsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir”(Ali imran 104) buyurmaktadır.

Şuan bu minvalde bir siyasi parti olduğunu düşünmüyorum. Fazla detayına girerek diğer parti mensubu kardeşlerimi incitmek istemem. Ancak ısrarcı olurlarsa gerekli açıklamayı delilleriyle ortaya koyarım. Kısaca bu görev farzı kifayedir. Kimse yerine getirmiyorsa farzı ayın olmuştur. Yalnız bir kaide vardır: Bir farzın yerine gelmesi için yapılması gerekenlerde farzdır. Bu hükmün kaidesi gereği teşkilatlanmak zorundayız.

“Allah'a ve ahiret gününe inanan bir kavmin; babaları, oğulları, kardeşleri yahut akrabaları da olsa Allah'a ve Peygamberine düşman olanlarla dostluk ettiğini göremezsin. Allah onların kalplerine imanı yazmış ve onları katından bir ruh ile desteklemiştir. Onları, altlarından ırmaklar akan cennetlere sokacak, orada ebedi kalacaklardır. Allah onlardan razı olmuş onlarda O'ndan razı olmuşlardır. İşte onlar Allah'ın taraftarlarıdır. Muhakkak ki başarıya ulaşacak olanlar, Allah'ın taraftarlarıdır”. (Mücadele, 22).

Kadim medeniyetimizin yeniden inşası, ihyası ve insanlığın kurtuluşu için teşkilatlanmak zorundayız. Bundan dolayı parti kurulması gerekir. “İçinizden hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü meneden bir topluluk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.” (Ali İmran 104).

O zaman bizler ne yapmalıyız? Bu iki temel esasa (iman ve kardeşlik) dayanan ve onlarla ayakta kalan, Allah’ın metodunun yeryüzünde ikamesi, hakkın batıla, iyiliğin kötülüğe ve hayrın şerre galip gelmesi için Allah’ın metoduna uygun olarak O’nun gözetimi altında ve O’nun elleriyle meydana gelen teşkilatın görevi ise insanlığa saadet ve huzur getirmek için çalışması gerekir. Bunu bir yolu ve metodu vardır. Bu işte bende varım diyenler önce kendileri, kendi zatlarında uygulaması gerekir. Hal böyle olunca bu görev bizlere, kendi değerlerinin özlemini çekenlere, ülke sevdalılarına düşüyor. Bu görevden kaçmak mümkün değildir. Üzerimize bir vecibedir.

İkinci sebebi iki açıdan ele alacağız. Türkiye ve dünya ölçeğinde

Birkaç yıldır değişik illerde farklı meslek gruplarıyla istişareler yapıyorum. Türkiye'nin geldiği sosyal, kültürel, dini, ailevi, psikolojik, ekonomik, eğitim ve gençliğin içinde bulunduğu duruma çözümle üretmeliyiz.

Filistin, Doğu Türkistan, Kuzey Irak, Balkanlar, Yemen, Sudan kısaca mazlum coğrafyalar önce Türkiye’de gönüllü bir birlikteliği beraberliği, kardeşliği ve barışı bekliyor. Bu birlik, beraberlik, kardeşlik ve barış önce içerde sağlanmalıdır. İçeride sağlayamazsanız dışa karşı bir şey yapamazsınız.

Türkiye'nin her tarafına geziyorum. Farklı insanlarla karşılaşıyorum, görüşüp konuşuyorum, dertlerini dinliyorum. Aziz milletimizin evlatları şunu söylüyor:

Bizi anlayan biri yok mu? Bizim içimizden bir ses yok mu? Derdimize derman olacak birileri çıkmayacak mı? Gerçek adaleti, hak ve hukuku, kardeşliği barışı sağlayacak kimse yok mu? Çaktırmadan da olsa ırkçılık yapmayacak, insanları ötekileştirmeyecek, 83 milyon Türkiye’yi sözde değil özde kardeş kabul edecek birileri yok mu? Anadolu insanı, İslam Milletine ses olacak bir ses yok mu diye feryat ediyor.

Bizi biz yapan değerleri ayağa kaldıracak, İslam Milletini inşa edecek ve kadim medeniyetimizin dirilişini sağlayacak, Türkiye’yi 2023 vizyonunun daha ilerisine götürecek, gerçekte lider Türkiye’yi inşa edecek, ülkeler yarışında öncü olacak, güçlü yüce fikirleri, somut projeleri olan siyasi bir partiye ve kadroya ihtiyaç vardır.

Yirminci yüz yılın kavramlarıyla, yirmi birinci yüz yılı anlamaya çalışıyoruz. Anlayacağınız hep sineklerle uğraşılıyor, bataklık ihmal ediliyor. Ülkemizde adil ve kalkınmaya imkân tanıyan, milletimizi zenginleştirecek bir ekonomik model tam olarak uygulanmıyor. Mevcut modeller; zengini zengin, fakiri fakir yapan sürekli halkı borçlandırmaya dayanmaktadır. Bu iktisadi felsefe kökünden değiştirilmelidir.

Bu ülkede yaşayanlar yasal olarak hep beraber Türkiye’yiz demediği sürece, laftan öteye geçmeyecektir. Herkesi olduğu gibi kabul etmek zorundayız. Türkiye Türkiye’de yaşayanlardan büyüktür. Hiç kimse lafta değil, icraatta dilinden, ırkından, renginden, dininden, bölgesinden dolayı ötekileştirilmemelidir. Herkes kendini nasıl tanımlıyorsa öyle tanımlamalıdır. Türkiye vatandaşlığı altında, eşit halk eşit hak anlayışında, Türkiye gemisinde ümmet rotasında yol alması gerekir.

Çünkü hepimizim ecdadı Çanakkale’de şehit olmuştur. Allah rahmet eylesin, ruhları şad olsun. Bu ülkenin tapusu için hepimizin ecdadı bedel ödemiştir. Bu ülkeyi ayağa kaldıracak ruh, Çanakkale Ruhu ve ecdadımızdan bizlere miras kalan İslam milleti mefkuresidir. Hakka, hukuka ve adalete dayanan ve Allah’ın razı olduğu çözümü ortaya koymalıyız. Ayrıca hepimiz aynı gemi içerisindeyiz. Bu gemi batarsa hep beraber batarız.

Parçalanmış, bölünmüş, iç savaşa doğru giden ve komşularıyla savaş halinde olan bir Türkiye istemiyorsak hep beraber elimizi taşın altına koymak zorundayız.

Tarihte olduğu gibi Türkü, Kürdü, Lazı, Çerkezi, Arabı sözde değil, özde beraber olmak zorundadır. Yalnız ne mutlu Müslümanım mefkûresinde, “eşit halk eşit hak” anlayışında olmalıdır. Çanakkale ruhu olmadan kardeşlik ve barış olmaz. Yalnız bunlar lafta değil, icraatla olmalıdır. Dünyada bir buçuk milyar kardeşimizin bizi beklediğini unutmayacağız.

Aile yapımızın durumu ortadadır. Anlatmaya gerek yok. Bu gün yaklaşık 800 bin aile dağılmış, perişan olmuş. İstanbul sözleşmesi, …

Eğitimin Durumu: Eğitim tam Milli olmalı, Türkiye’de yaşayan herkesi kapsamalı, Türkiye Eğitim sistemi olmalıdır. Birliği, berberliği ve Çanakkale ruhunu öne çıkarmalıdır. Özellikle anlatılan tarih gerçeği yazmalıdır. Örneğin Çanakkale zaferi anlatılırken Türkü, Kürdü, Lazı, Çerkez’i kısaca herkesin orada olduğu özellikle yazılı şekilde vurgulanmalıdır. Gençliğe güçlü bir aidiyet duygusu ancak böyle verilebilir. Gelecek asırlarda var olmamız için tuz ruhuna değil, Çanakkale ruhuna, kendi medeniyetimizin dirilişine, İslam milleti anlayışına ihtiyacımız vardır.

Gençliğin durumu

Türkiye Cumhuriyeti Fulbright Eğitim Komisyonu ve İstanbul Sözleşmesinden kurtulmadığı sürece asla nesli muhafaza edemez, medeniyette inşa edemez. Gençliğimiz aşırı şekilde bozulmuştur. Amacı, gayesi olmayan, geleceğinden umutsuz, özgüveni eksik, zamanı yeme içme ve telefonu arasında geçen bir gençlikle karşı karşıyayız. Bu noktada gençler değil, bizler suçluyuz.

Gençlerimizi; sosyal medya, ahlaktan yoksun diziler, filmler ve rezillikler eğitiyor. En sıkıntılısı da esrar, eroin ortaokula kadar inmiş durumdadır. Önce ahlak ve maneviyat demek zorundayız.

En büyük tahribat dinde ve din algımızda yapıldı. Bu noktada hepimiz sorumluyuz. Gençler yapılan uygulama ve icraatlara bakarak “din buysa benden uzak olsun diyorlar”. Bu bizlerin vebalidir. Örnek ve güzel ahlakımızla, yaşantımızla bu gençlere rol model olmak zorundayız. Gençliği olmayanın geleceği olmaz, gençlerimizi her alanda en iyi şekilde yetiştirmeliyiz. Hz. Ali (r.a) dediği gibi; “Gençleri kendi dönemimize göre değil kendi dönemlerine göre yetiştirmeliyiz”. Gençler değil bizler suçluyuz, gençlerimiz bizim aynaya yansıyan fotoğrafımızdır.

***

Birçok parti zaten var. Sizin diğerlerinden ne farkımız olacak?

Her şeyden önce anlattıklarımızı kendimiz yaşayacağız. Biz bir ırkı birleştiren değil, ülkeyi ve ümmeti birleştiren kavramı söylüyoruz: İslam Milleti, Ne mutlu Müslümanım, eşit halk eşit hak diyoruz. Geminin kaptan dairesinde Türkünü, Kürdünü, Lazını, Çerkez’ini, Alevisini, Sünnüsünü görmek istiyoruz. Hepimiz bir milletiz, Türkiye ve ümmetiz diyoruz. Türkiye gemisinde ümmet rotasında yol alacağız. İslam Birliği, Ortak para birimi diyoruz, Barış gücü diyoruz, Komşu ülkeler antlaşması diyoruz. Komşu ülke ve D8 Bakanlığı diyoruz. Tam milli eğitim diyoruz. Neslimize, “babamdan ileriyim oğlumdan geriyim” anlayışında eğitim vereceğiz. Fabrika kuran fabrikalar kuracağız. Dışa bağlı değil, her şeyimizi kendimiz üreteceğiz. Dışardan ithal edilerek teknoloji çağı yaşanmaz, teknolojiyi sıfırdan üretir, kullanır ve ihraç edersek öyle teknoloji çağını yakalamış oluruz. Makro ve mikro teknolojiyi biran evvel harekete geçirmeliyiz.

Avrupa ve batı bütünüyle bilgisayar çağına girdi, ama bilgisayarı kendisi yaptı. Aynı şekilde eğer bizde onu kendimiz yaparsak, bizim de kullanma hakkımız olur, bilgisayar çağına gireriz. Başkasının yaptığını satın alıp kullanarak bilgisayar çağına girilmez, çünkü kullanım talimatı yani beyni onlardadır. Yoksa çalışıp ziraatçılık yapıp, zirai mahsullerimizi tırlarla tonlarca gönderip bir bilgisayar ithal ederek bu alım-satımla bilgisayar çağına girmiş olmayız. Bilgisayar çağına girmek için bilgisayarı kendimiz yapmamız lazım, teknoloji çağına girmemiz için teknoloji kendimiz yapmamız gerekir. Başkasının teknolojisini satın alarak veya onu kullanarak teknolojik çağa girilmiş sayılmaz. Teknolojik çağa girebilmek için teknolojiyi kendin üreteceksin bu şekilde o çağa girmiş olursunuz.

Başkalarının çağı senin çağın değildir, onların peşinden sürüklenmek o çağa girmek anlamına gelmez.

Biz bu işi, Allah’ın Rızası için ibadet anlayışı ve aşkı ile yapıyoruz. İşimiz dış güçlerin isteğini değil istişare iledir, halkın isteğini dikkate alıyoruz, liyakat ve ehliyeti esas alacağız. Ölçümüz hakka dayalı adalet, eşitlik, şeffaflık ve dürüstlüktür.

Asla siyasi partilerin alternatifi değiliz ve olmayacağız, o partiye oy verenlerde bu ülkenin vatandaşlarıdır, kardeşlerimizdir, onlarında dedeleri Çanakkale’de yatmaktadır, biz haksız ve zulmeden sistemin alternatifiyiz. Türkiye, Türkiye’de yaşayanların sayısından büyüktür, yeter ki bunun farkına varalım, kardeşlik mesajımızı ulaştıralım. Sadece seçim arifesinde değil, 366 gün çalışacağız.

Tam yerli ve milli bir parti olacağız. Selahaddin’i Eyyubi’nin, Alpaslan Gazinin, Tarık bin Ziyadın, Fatih Sultan Mehmedin, Melayi Cezirinin, Ahmedi Xanin, Hacı Bektaş velinin, Mevlananın, Abdülhamid Hanın, Said’i Nursi’nin, Necmettin Erbakan’ın görüşünde ve izindeyiz. Biz farklı olmak zorundayız. Çünkü bizim bir medeniyetimiz var, bu medeniyetin temsilcileriyiz. Tüm halkımızı kucaklayacağız.

***

Çözüm önerileriniz, projeleriniz nelerdir? Birkaç örnek verebilir misiniz?

Hiçbir zaman sineklerle uğraşmayıp bataklığı kurutmalıyız. İnsanlara her acıktığında balık vermeyeceğiz balık tutmayı öğreteceğiz. Ülkenin kalkınması için üretim ve adil dağıtımdır. Ürettiğiniz ürünleri dünya piyasasında satabilmek için rekabet yapmalısınız. Bu rekabet hem kalitede hem maliyette olacaktır. Bunun içinde kalite ve maliyetin düşük olabilmesinde en önemli etken enerji ve insan gücüdür. Öncelikle enerji diye bir meselemiz kalmayacak. Yenilenebilir enerjiyi devreye sokacağız. Bunlar başlı başına sayfalarca ifade edilecek projelerdir. Burada kısaca bahsediyorum. Ben fizik eğitimcisiyim bu benim işimdir.

Halkı kucaklayan psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve teknolojik bir programımız vardır. Vatandaşın veya gençlerin ne için oy vereceğinin gerekçesiyle ortaya koymuş durumdayız. Karma olmayan alternatif eğitim kurumları olmalı. Öncelikle evlenemeyen gençlere iş aş sağlamalıyız. Çalışan memurlara aile yardımı artırılmalı, bu yardım eşin maaşı içinde veya kişisel hesaba aktarılmalıdır. Ev hanımlığı meslek olarak tanımlamalı, belirli sayıda çocuk yetiştiren anneler maaşa bağlanmalı ve emekli olmalıdır. Köylere kadar doğal gaz götürülmeli, köylerde üretime ağırlık verilmeli, köylerde hayvan dışkısından paket enerji atölyesi kurulmalıdır. Her köye ve beldeye mutlaka güneş enerjisi kurulmalı, her köyde en az bir mühendise iş verilmelidir. Hiçbir partiye hazineden seçim yardımı yapılmamalıdır. Bürokratlar sadece bir yerden maaş almalı. Yerinde teşhis yerinde çözüm olmalıdır. Boşa akıp giden ırmaklarımızın denize ulaşana kadar suyu bitmiş olacak. Her tarafta baraj ve sulama yapılacak. Katma değeri yüksek olan ürünler üretilecek. Türkiye’de üretilen ve üretilebilecek olan hiçbir şey birileri para kazansın diye dışardan ithal edilmeyecek. Gümrükler yükseltilecek, ilk başta medikal malzemelerinin ve yazılama dayalı teknolojik araç ve gereçler ülkemizde imalatı yapılmadığı için dışardan alınacak, en kısa zamanda bunları üretmek zorundayız. Montaj teknoloji sanayisi değil, üreten teknolojili sanayi kurmalıyız.

Devlet, millet ve çalışan beraberce yatırım yapmalıdır. Fabrika kuran fabrikalar kurmalıyız. Buralarda bilişim teknolojisi başta olmak şartıyla araç-gereçlerin beyinleri dahil üretim yapmalıyız. İşsizlik için, halkın refah düzeyini yükseltmek için Ar-Ge projelerine hız vermeliyiz.

Yapay zeka, yazılım, bilişim programları, bilişim cihazları teknolojisi, gsm, haberleşme, internet teknolojisi, siber güvenlik teknolojisi, bulut sistemler, uzay havacılık teknolojisi, robotik sistemler teknolojisi, biyoteknoloji, biyogenetik, yenilebilir yeşil temiz enerji teknolojileri, hidrojen, toryum enerjisi teknolojisi, fabrika otomasyon teknolojileri, farmakoloji, doğal organik tarım için doğal tarım ilaçları ve doğal gübre üretimi için gıda teknolojisi, doğal organik çevre dostu temizlik ürünleri teknolojisi ve tüm mühendislik dallarının teknolojileri, ARGE merkezleri inşa edilmeli.

***

Bilim ve Teknoloji Bakanlığı ayrı olmalı. Bu işe tam sahip çıkılması için bu şart.

Mega projeleri, işletmeleri, katma değeri çok yüksek ürünlerin üretimi için stratejik endüstri tesisleri yapılıp bitirilmeli. Bu tesislerden ve işletmelerden gelen gelirlerle ne enflasyon ne de ekonomik kriz yaşanmadan hedeflerimize ulaşmış olacağız.

Tüm bunları gerçekleştirmek için ilk önce saldırıya uğrayan, zayıflatılan Aile kurumunu güçlendirmeliyiz. Mevcut yasalar sorunu çözmedi daha da kötüleştirdi. Feminist cinsiyetçi kafalar, aile sorununu çözemez. Aile kurumu sağlıklı ve güçlü olursa, erdemli, diğergam ve idealist gençler de yetişir. Bunun için cinsiyetçilik yapmayan, hakkaniyetli, yerli ve milli bir Aile Güvenlik Kurulu kurulmalıdır. Bu yasa problem yaşayan bireye ceza vermekten çok, ıslah edici, düzeltici, iyileştirici, onarıcı olmalı.

***

Dirsek temasında olduğunuz partiler var mı? 2023 seçimlerindeki hedefiniz nedir?

İlkelerimiz doğrultusunda büyüceğeyiz birleşeceğiz; birleşip büyüceğiz. Daha önce kurulmuş şuan bize iştirak edebilecek küçük partiler var. O kardeşlerimizin teşkilatları ve elemanları bizimle beraber hareket edecekler ve onlarla çalışacağız. Belki 2023 seçimlerinde insani, İslami hassasiyeti olan, birlik, beraberlik, dış bağlantısı olmayan, halkın değerlerine savaş açmayan partileri bir araya getirip üçüncü bir güçlü ittifak oluşturabiliriz. Hak, hukuk, adalet, kardeşlik, barış, adil ve dengeli kalkınma için meşru şekilde ne yapılması gerekiyorsa onu yapacağız. Türkiye’den başka Türkiye, İslam Milletinden başka millet yoktur.

Bizler memleketin durumunu, İslam âleminin durumunu tarihi, sosyolojik perspektiften yani medeniyet açısından görüyoruz, bu açıdan bakmamız lazım olduğunu kabul ediyoruz. Bu açıdan bakmazsak eksik olur. Çünkü fikir ve ruh temel altyapı; ekonomi ve siyaset üst yapıdır. Yani biz manevi yapıyı altyapı olarak görüyoruz.

Eğer altyapı dediğimiz manevi yapı, kültürel yapı, milletin öz yapısı bozuksa, onun ekonomisinin düzgün olması beklenemez.

Bizim medeniyetimiz, adeta aklımızın alabildiği, hayalimizin ulaşabildiği kadar, uçsuz bucaksız bir sergi gibidir. Bu medeniyetimizin sergisidir. Bu nedenle bir toplumun, bir ülkenin veya bir milletin hayatına baktığımızda mutlaka medeniyet perspektifinden görmeliyiz, sorgulamalıyız ve değerlendirmeliyiz. Yoksa eksik olur, arpa boyu yol alınamaz. Sadece duygu açısından, sanat açısından, ekonomik açıdan, maddi açısından, kuvvet açısından bakarsak eksik olur. Bilim adamlarının veya aydınların toplum hayatının sadece bir tarafı üzerinde durmaları önümüze eksik bir tablo koyar.

Bu nedenle her şeyden önce bir toplumda bir aydın hareketi olmalıdır. Toplumun aydınları her zaman uyanık olmalı, geçmiş hakkında, mevcut ve gelecek hakkında ortaya konmuş düşünceleri dikkatle izlenmeli, toplamalı ve bunları değerlendirmelidir.

Bizim ortaya koymaya çalıştığımız kadim medeniyetimizdir. Bu medeniyet Dünyaya ve insanlığa bir mesajdır. Bir hakikat, bir medeniyet, kardeşlik ve barış mesajıdır.

Bizim alın yazımız, misak-ı millî hudutlarıyla sınırlı değildir. Çünkü bu coğrafya parçası milletimizin, memleketimizin sadece bir parçasıdır. Bir yanıyla Avrupalıların çizdiği sınırlardır, ülkemizin bugünkü sınırları bizi ve İslam alemini tehdit etmektedir, güçten düşürmektedir. Batılılar bizden koparılan toprakları paramparça etmişlerdir. Bunlara medeniyetimiz kapsamında çözüm koymalıyız.

Bütün insani ve İslami düşünen aydınların, yazar ve çizerlerin öncelikli bir görevidir. Kendi pazarımızı kurmalıyız, kendi birliğimizi kurmalıyız ve kendi büyük medeniyetimizin yeniden inşasını gerçekleştirmeliyiz. Bu milletimize Allah tarafından verilmiş bir görevdir.

Medeniyetimizin yeniden inşası için bizim çok şuurlu olmamız lazımdır, yoksa beklenmedik şekilde patlak veren bir takım olaylar, toplumları hiç de istemedikleri yönlere götürebilirler. Bu yüzden biz geçmişte ecdadımızın yüklendiği görevi; İslam medeniyetinde yeniden dirilme, toparlanma ve gelişme görevini üstlenmeliyiz.

Şunu söyleyemeyiz ekonomide ilerleyelim, ondan sonra öbürleri gelir, zaten ekonomide de tek başına ilerlemek mümkün değildir. İlerleme hep birlikte olur, yani fikirde, bilimde, sanatta, ekonomide, teknolojide, tarımda, üretimde ilerleme yapmak gerekir. Mana aleminde ilerleme olmazsa madde aleminde ilerleme elbet bir gün çökmeye mahkumdur. Bunun için önce ahlak ve maneviyattır.

Biz geçmişte mana ve maddi alanda ilerlemeyi gerçekleştirmiş bir milletiz, bir halkız ve bu İslam milletinin önderliğini yapmış ve bunu da 20. yüzyıla kadar getirmişiz. İyice düştük bir daha ayağa kalkmayacağız anlamına gelmez ve çok daha güçlü bir şekilde ayağa kalkmanın fırsatı doğmuştur: Önümüzde iki yol ağzı vardır. Birisi bizi kurtuluşa, geliştirmeye, Yeniden Büyük Türkiye’yi inşa etmeye, büyümeye ilerlemeye götürecektir; birisi de tamamen parçalanıp toz haline gelmeye ve yok olmaya götürecektir. Bu bakımdan bu iki yoldan kurtuluşa giden en kararlı bu yola girmek zorundayız. Bu yola girmezsek öbürüne gireriz ve bu yol bizi felakete, yokluğa götürecektir. Tarihin kanunlarında da tabiatın kanunları gibi yaz vardır kış vardır. Allah lütfeder iyi mevsimlerde her türlü nimetini saçar biz onu değerlendiremez isek arkasından kış gelir ve kış sizin değerlendirmediğiniz günlerin hesabını en acı şekilde sorar. Aynı şekilde tarihinde yazları kışları vardır, fırsatları vardır Allah bir takım nimetleri tarihin belli anlarında bazı insanlara veya topluluklara bahşetmektedir. Bunu değerlendirmeyenler tarihin tokadı ile karşı karşıya kalırlar. İşte şimdi böyle çok kritik bir dönemi yaşamaktayız. Bunu anlamak lazım, anlamadan, bilmeden, farkına varmadan ne yapacaksınız.

Şunu iyi bilmek gerekir; bu dünya iyilik ile kötülüğün bir savaşıdır. Bu savaş kıyamete kadar sürecektir. Bu nedenle kötüden daha güçlü ve donanımlı olmamız lazımdır, teknoloji, ağır sanayi, üretim ve silah donanımı bu açıdan çok önemlidir.

Çünkü biz insanlar yeryüzünde Allah'ın halifesi olduğu inancındayız. Mademki bu inançtayız, mademki insanoğlu Allah'ın yeryüzünde halifesidir. İnsanoğlu Onun düzenini kurma, yani iyiliği emretme, kötülüğü engelleme görevini üstlenmiş olacaktır. Bunu da yaparken tabi maddi ve manevi güç gerekir.

***

Evet, en hayati soru şudur: Neden biz böyle bir talihsizliğe maruz kaldık?

Talihsizlik aynı zamanda bir talihtir. Çünkü öyle günler vardır ki, o zamanlarda insanlar hazır mirasa konmuşlardır. Bir nevi mirasyedi durumundadırlar. Bir insan düşünün babasından, dedesinden büyük bir miras kalmış, onunla hayatını devam ettirir, güzel bir hayat yaşar ve bu mirası zamanla bitirir. Yeni gelen nesillere her hangi bir şey bırakmaz. Bir insan da vardır ki kendisine babasından ve dedesinden hiçbir şey kalmamış, ama bu kişi yıkılmıyor, durmadan çalışıyor, çabalıyor, olan borçları da ödüyor, kendi hayatını da devam ettiriyor, kendinden sonrakilere de iyi miras bırakıyor. Bu iki insanı düşünün hangisi daha muteberdir. Hazır mirasa konmayan daha muteberdir.

Şartların ne denli elverişsiz olursa olsun, geliştirilebilir ve er-geç olumsuzluklar yerle bir edilebilir. Bunun için her şeyden önce ruhumuz diri olmalı, olmalıyız, azimle mücadeleye devam etmeliyiz. Allah çalışana veriyor, vadi haktır. Çalıştık mı verecek inşallah.

Zulmün ömrü uzatan sebeplerden biri de onun suret-i haktan görülmesidir. Elbet bir gün sona erecektir, zulmün sonu yoktur. Tarih bunun örnekleriyle doludur. Bu noktada bizlere çok görev düşmektedir. Toplumun selameti, milletin selameti ve medeniyetin selameti hep birbirine bağlıdır. Bunlar birbiri için gereklidir. Her birimizin teker teker ve toplu olarak çalışmamız gerekir. Yoksa toplum yaşayamaz, millet yaşayamaz, medeniyet yaşayamaz. Elbet bu çalışmaları yapacak olanlar azimli, inançlı, sabırlı, imanlı olmalıdır.

Siyasi faaliyet, aksiyon, yönetimde görev almak, bütün bunlar insanoğluna hizmet ve yeniden dirilişe, hak ve kardeşliğe ön ayak olmak içindir. Sadece birilerine nasihat etmek veya bir nevi iyiyim demek kilisedeki vaazla yetinmek gibidir.

Biz siyaseti, siyaset için siyaseti kabul etmiyoruz. Particiliği de kabul etmiyoruz, partiyi kabul ediyoruz. Parti demek bir siyasi organizasyon demektir. Siyasi tavır alma, her insan için bir hak, bir görev olarak şarttır. Siyasi faaliyet kişi ve toplum için şarttır, fakat siyaset için siyaseti, siyasi bir zanaat haline getirmek, bunu bir çıkar kaynağı yapmak, işte doğru olmayan budur. Bu yolla meşru şekilde teşkilat kurma yine derdi ve davası olanların vazifesidir. Halk ancak o zaman onun arkasından gider, ama derdi, davası olan böyle bir örgütlenme yapmazsa halk, haklı olarak hiçbir zaman harekete geçmez ve bekler.

Toplumumuzun ruhundan büyük bir potansiyel, gelişim yeteneği vardır. Eğer şuurlarınsa zaman içinde bunlar ortaya çıkacaktır. İşte o gün gelmiştir o gün yakındır. İnsanlık yeni bir dönemin eşiği önündedir.

Her siyasi görüşün dayandığı bir tarihi, sosyoloji ve fikri derinlik ve medeniyet anlayışı vardır, olması da gerekir. Siyasi görüşler kendini bir yere dayandırmalıdır. Ya doğu medeniyetine, batı medeniyetine ya da vahdaniyet medeniyetine yani bizim medeniyetimize dayandırması gerekir. Bizim medeniyetimiz hakkı üstün tutar. Üstünlerin, güçlülerin hukuku değil, hukukun üstünlüğünü savunur. Diğer medeniyetler gücü üstün tutar, bundan dolayı da kendisinin yaşaması için başkasının yok olmasını, zulmetmeyi meşru görür. Bizim medeniyetimiz ise hakkı üstün tutuğu için iyiliği emretmeyi, kötülükten sakındırmayı, sevgiyi, şefkati, merhameti, mazluma yardım etmeyi ve hakkaniyeti esas alır.

Bu bakımdan hak ve kardeşlik davası bir yönüyle bir inanç davasıdır. Ama öte yandan da bir fikir davasıdır. Bir yanında da bir eylem ve bir aksiyon davasıdır. İnanç davası herkeste bilinmektedir, bu davada İslam inancının en saf şekilde yeniden kalplerimize ve ruhlarımıza yerleşmesi ve bizi en yüksek manevi atmosfere çıkarma davasıdır. Kuşkusuz bu davadan vazgeçemeyiz. Yani İslam medeniyeti deyince onu sadece maddi açıdan değil, asıl onun da temeli olan manevi açıdan ele almak elbette öncelik ifade eder. Hak ve kardeşlik davası öncelikle maneviyatımızın güçlendirilmesini düşünür. Bu temeldir, ancak yeterli değildir. Çünkü inancın gelişip, büyümesi için mutlaka düşünce hayatımızın zenginliğine, büyüklüğüne derinliğini ihtiyacı vardır.

Bu dünyayı emperyalistler kurdu. 1945'te Roosevelt, Churchill ve Stalin, Rusya'nın Kırım bölgesinde Yalta limanından bir araya gelip “Yeni Bir Dünya” tasarladılar. Sözde insanlık artık huzura, barışa ve saadete kavuşacaktı. Arkasından Ortadoğu kan gölüne çevrildi. Buraların tamamı sömürülerek Müslüman ülkelerin kanı üzerine saltanatlar kuruldu.

Dış mihraklı Ortadoğu sorununu bütün boyutlarıyla anlaşılabilmesi için emperyalizmin bölgedeki planlarını tüm yönleriyle bilmek gerekir. Dünyadaki toplam petrol rezervlerinin yaklaşık %10'u Irak'ta, %10'u Kuveyt'te, %20'si Suudi Arabistan'da ve %10'u İran'da kısaca dünya petrolünün yarısı Ortadoğu'da bu nedenle buraya rahat yoktur.

Problemi konuşmak meseleyi çözmüyor. Bugünkü dünyanın küresel kuruluşları olan Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası, IMF, NATO gibi teşkilatlarının hepsi, insanlığın ifsadı için çalışmaktadır. Bunlar yerine hakkı ve adaleti üstün tutan, ifsada değil ıslaha çalışan kuruluşlar tesis edilmedikçe, dünya huzur ve refaha kavuşmayacaktır. Dünya hak çerçevesinde batılın egemenliğinden kurtarılıp yeniden tanzim edilmedikten ve yeni bir dünya olarak gerçekleştirilmedikten sonra insanlık kurtulamaz. İslam bütün insanları eşit haklara sahip kabul eder. Hakkı üstün tutar, sömürüyü reddeder, kimsenin kimseye kul ve köle olmasını kabul etmez.

***

Adil bir düzen inşa etmek görevimizdir.

Adil ekonomik düzende devlet ülkenin ve bölgelerin makro planını yaptırır. Bunlarla ilgili yatırım projelerini hazırlatır. Böylece herkes ülkenin her yerinde tarım, sanayi ve hizmet sektöründe gerek mevcut yatırımların verimliliğini artırmak yönünden, gerekse yeni yatırımlar yönünden hangi projelerin teşvik edileceğini önceden bilir. Şahıslar projelerden istediklerini seçerler ve bunları yürütürler. Devlet bu projeleri her bakımdan destekler. Bunlarda en faydalı ve verimli olanlarının öncelikle gerçekleşmesi için çeşitli teşviklerle yönlendirir.

Lafla büyük devlet olunmaz, medeniyetle olunur, medeniyetimizi diriltmekle olur. Devleti güçlendirmek, medeniyetimizi güçlendirmek, inanç işin temelidir, sadece inancı güçlendirmek ile de olmaz. Fazilet yönünden güçlenmeli, ama hemen bunun arkasından İslam'ı yaşamak, toplumca Müslüman olmak ve ardından da İslam milleti ve medeniyetini yeniden inşa etmek gerekir. Büyük devlet ancak bu şekilde kurulur. Bu kurulmadan da Müslümanlar için gerçek anlamda hiçbir güvence, huzur ve saadet yoktur. Aslında İslam milleti ve medeniyeti yok olmuş değildir, sanki kül serpilmiş üstü külle örtülüdür. Üstüne ölü toprağı atılmış şekilde, toz - toprak altında, İslam milleti mevcuttur. Ama bölünmüş, parçalanmış, adeta üstüne ölü toprağı serpilmiş, bu milleti ortaya çıkarmak imkânsız değildir. Suriye, Irak ve Ürdün benzeri coğrafi terimlerdir. Suriye milleti, Irak milleti ve benzeri yok. Bir İslam milleti vardır.

Hak yolda olduğumuz için asla karamsarlığa, kötümserliğe ve ümitsizliğe kapılmaya gerek yok. Davamız ve idealimiz boşa dönen değirmen taşı değildir. Buğday öğüten değirmen taşı olduğu için bu çalışmalarımız, hem bu dünyada hem öbür dünyada sonuç verecek ve özlediğimiz süper devlet ve süper medeniyet doğacaktır, İnşallah.

***

Bu kadar parti varken sizin onlardan ne farkınız olacak?

Ön önemli fark yaklaşım farkı ve güçlü fikirler somut projeler, laf değil icraat farkı olacak, inşallah. Bir örnek verecek olursam: Güneydoğu Anadolu meselesini ya da Kürt meselesi diye ifade edilen meseleyi bildiğimizi sanıyoruz. Herkes meseleyi kendine göre bildiğini sanıyor, devlet adamlarımız bildiğini sanıyor. Bilim adamlarımız, politikacılar, parti mensupları bildiğini sanıyor. Aslında hadiseyi bilmiyoruz. Güneydoğu'yu bilmiyoruz, tanımıyoruz ve bilmekte istemiyoruz. Çünkü bildiğimizi sandığınızdan bilme inceleme-araştırma ihtiyacını hissetmiyoruz. Her şeyden önce insan karşısındaki meselenin ne olduğunu incelemeli. Güneydoğu nedir? Nereden nereye gelmiştir? Nasıl gelmiştir? Bu meseleyi bilmeden Güneydoğu'daki soruna çare bulamazsınız.

Güneydoğu'da en tarihi şehri Diyarbakır'ı ve Diyarbakır'da Ulu Camii ele alalım. Sokakta herhangi bir kişiye sorsanız bunu kim yaptı? Bu nasıl yapıldı? Bunu çoğunlukla bilmez. Eğer yaklaşık bir şey söylerse, bunu ne okuldan öğrenmiştir, ne devletin bir kurumundan, ne de TRT den öğrenmiştir, ne de günlük gazetelerden öğrenmiştir. Bunun iki sebep vardır. Bu konuda bir parça bilgisi varsa ya şahsi gayretiyle öğrenmiştir. Ya da halkın anlatımlardan veya şifahi ifadelerinden öğrenmiştir. İçinde yaşadığınız şehirde, ortamda, İstanbul'da bu böyledir. Eğer bir şeyleri öğrenmişseniz, bunu halkın söylediği, rivayet ettiği şeylerden veyahut da kendi gayretinizle bir kitaptan, bir yerden araştırıp öğrenmişseniz demektir. Bunları planlı programlı olarak devlet öğretmemiştir. Kendi tarihini, kültürünü, medeniyetini bilmeyenler çözüm değil problem üretir, bu problemi de çözüm zanneder. İşte bu bir farktır.

Hayat sadece yaşamak için yaşamaktan ibaret değildir. Hayat bir anlamdır. Hayatımıza bir anlam veremiyorsak, hayatımıza bir yorum getiremiyorsak yaşadığımız hayat hayat değildir. Çünkü denizi görmeyen, gölü görünce deniz zanneder. Anlamlı bir hayatta, millet hayatı kişilerin hayatından çok daha yorum, anlam ve tarih yüklenecektir.

Olaylara bakışımızda ölümsüz mesajlar yer almıyorsa, tarihin getirdiği imkânlar ve kolaylıklar, insani sorumluluğumuz yoksa karşımıza çıkan sorunları nasıl çözebiliriz?

Güneydoğu deyince aklımıza sadece Kürt kardeşlerimizin bir yağını geliyorsa, siz bu meseleyi çözemezsiniz. Orada bir Akkoyunlu hadisesini bilmiyorsanız, Artukluların geçmişte neler yaptığını bilmiyorsanız. Eğer siz orada Anadolu Selçuklularının ve Büyük Selçukluların nasıl yerleştiğini bilmiyorsanız. Siz bu meseleyi çözemeyeceksinizdir

Kürt ve Türklerin nasıl beraber oraları yurt ve devlet yaptıklarından, nasıl beraber çalıştıklarından, nasıl kaynaştıklarından haberiniz yoksa meseleyi çözmeniz mümkün değildir. Şu son 35 yıldaki göç sebebiyle daha çok Türk kökenlilerin batıya göçmesi yüzünden oraya siz de hemen burası Kürt diye bir damga basarsınız, zaten siz bu meseleyi çözemezsiniz. Mesele sırlar ve kör düğümler yumağı halinde önümüzde durur.

Hak ve Kardeşlik Hareketi mevcut herhangi bir düşünce veya hareketin reaksiyonu değildir. Doğrudan doğruya bir ilim ve fikir aksiyonu olarak ortaya çıkmıştır. Hak ve Kardeşlik Hareketini ortaya çıkaran sebepleri ve mücadelemizi anlamak için nasıl bir, Türkiye’de, dünyada yaşadığımızı, bugünkü mevcut dünya düzeni nasıl ortaya çıkıp işlediğini bilmemiz gerekir. Hak ve Kardeşlik Hareketinde milletimiz kendisini bulmaktadır, aradığını bulmaktadır. Milli bünyemizin kendisini temsil etmektedir. Hak konusunda hiçbir renk dil, din ırk ve sınıf farkı gözetilmez. Temel noktamız hak ve adalettir. Devlet millete zulüm değil, millete hizmet için vardır.