Modern musibet
Modernizmin hayatımıza müdahalesi hızlı ve iddialı başladı. Özgürlük ve ilerleme müjdesi verdi. Mutlu ve müreffeh bir yaşam vaat etti. Büyük hayaller kurdu. Güzel rüyalar gördü. Bunların birçoğunu gerçekleştirdi de diyebiliriz. Peki, modernizmin serüveni nasıl gelişti?
Modern zamanlar Samiri'nin "altın buzağı'sının cilalanıp tedavüle sunulduğu zamanlardıru2026 Öyle ki "altın buzağı" çeşitliliği ve müşteri hacmi ciddi bir tırmanış gösteriyoru2026 Buzağıların pazarlanabilirlik payı yükseldikçe buna ters orantılı olarak düşüşe geçen değerlerle karşılaşıyoruzu2026 "Altın buzağı"lar çoğu zaman modernizm ambalajı ile müşterilerin beğenisine sunuluyoru2026 Konformizm, hedonizm (hazcılık), pragmatizm (faydacılık), oportünizm (çıkarcılık), sekülerizm (dünyacılık) dünyayı bir çağdaş buzağıhaneye dönüştürdü. Kapitalizmin altın buzağısı, dünya cenneti vaat etti. Fakat tersi oldu. Hayatı cehennemleştirme ile sonuçlandırdı. "Her şey insan için" sloganı ile yola çıkan kapitalizm önce insanı esir aldı. İnsanın değeri tüketim gücü ile ölçülür olduu2026
Biz önce aydınlanma felsefesinin ürünü olan modernizm ve onun yeni versiyonu postmodernizm üzerinde durmaya çalışacağızu2026
Modern insan mantığı, her şeyi aslından koparıp pazarlanabilir bir zemine çekti. İnsanın ve eşyanın konumu ile oynayan, onu kendi istediği formata çekebilen bir gücü kendinde vehmetti. İşte vahamet buradan başladı. Bu bakımdan sorunların vahametini sonuçları ile değil nedenleri ile kavramak gerekiyoru2026
Süreç nasıl gelişti?
Önce insanın kutsalla olan bağı kesildiu2026 Sonra insan kendi kutsallarını ürettiu2026 Tatmin olmadı, bu defa kutsallarını tahrip ettiu2026 Tüm ilahi ve beşeri kutsallara ilan-ı harp ettiu2026
Dünyanın fiziki değerlerini "değişmez değerler" görme yanılgısı insana çok pahalıya mal oldu. Eşya değer kazanırken insan ve insanlık ucuzladıu2026 Dünyayı kontrol altına alma çabaları insanı dünyaya bağımlı hale getirdiu2026
Sınırlı bir varlık olan insan sınırları zorladıu2026 Müteal olanla boy ölçüştüu2026
Ayakları kaydıu2026 Esfeli tercih ettiu2026
Bu bakımdan modern insan müstağnidiru2026 Allah'a ihtiyaç duymuyoru2026 Çünkü o artık özgür(!)
Modern insan mütekebbiru2026 Artık dinleyen ve öğüt alan bir özne değilu2026 Her şeyi bilen ve her şeye hükmeden bir konumdau2026 Çünkü o çok akıllı (!)
Modern insan mağruru2026 Kendini vaaz alan değil va'z eden mevkiinde görüyoru2026
Çünkü o artık çok bilgili (!)
Modernizm akla fazla yüklendi, akıl sağlığını bozduu2026 Modern insan "hikmet ve hakikat" arayışına ara verdi, "hiç"likte karar kıldıu2026 Modern aklın ürettiği ve önerdiği fikirler, ideolojiler ve sistemler "Mutlak aklı" en büyük engel gördüu2026
Modernizm insana fazla yüklendi, insanın ruhunu bozduu2026 İnsanı yerinden ettiu2026 İnsanı kendisine ve evrene yabancılaştırdıu2026 "Ben" idrakini parçaladıu2026 İnsanı çamurlaştırdıu2026 İnsanı metafizik olandan kopardıu2026 Toprağı ruha düşman ettiu2026 Şimdi bütün kutsallarını "yere gömen" insanların kendi ruhlarını birlikte gömdüklerinin farkında olamayışlarını kime anlatabilirsiniz? Bütün ilişkilerin, çıkara odaklanması hangi ruh halinin yansımasıdır acaba?
Modernizm dünyaya fazla yüklendi, hayatın dengesini bozduu2026 Gerçi modern insan fizik dünyasını maddi başarılarla süslemiştiru2026 Ancak, insanı dünyevileştirdi. Artık insan değerlerden vazgeçip fiyatlarla ilgilenir olduu2026 İnsanların karnesi rakamlarla doluu2026 Fakat insanlar ruhlarını satıp, cesetlerini makyajlamaya durdular. Öte dünyasız bir dünyanın tadını çıkarmaya çalıştılar. Çünkü modernizm dünyacı bir ideolojidiru2026 Bu ideolojide değerler dünyasındaki puanlamayı ilahi olandan alıp gayr-i ilahi olana vermek vardıru2026 Hayatı vahyin kılavuzluğundan koparmaktıru2026
Seküler kırılmalar, rasyonel daralmalar, hümaniter bunalımlar, liberal savrulmalar insanı yorduu2026 Profan yaşam insanın ruhunu teskin ve tatmin edemediu2026
Modern zamanlarda "Allah'a rağmen"ci arayışlar yaşamı iyiden iyiye içinden çıkılamaz hale getirdiu2026 Allah merkezli bir yaşamdan kaçan insan, insan merkezli bir yaşamı taşıyamadıu2026
Din sekülerleştirilirken, sekülerizm de dinleştirildiu2026
Dinden arındırılmış "politika", dinden soyutlanmış "ekonomi", dinden uzaklaştırılmış "kültür", öne çıktıu2026 Olay "dini" olanın tersyüz edilmesiydi bir anlamdau2026
Modernizm manevu00ee, gaybu00ee, vahyu00ee olanı silme, yaşamı sekülerize etme çabasından hiç vazgeçmediu2026 Anlamın yerini imaju2026 Bütünün yerini parçau2026 Yakinin yerini şüpheu2026 Vahyin yerini popüler kültür aldıu2026 Yaşam tektipleştirildiu2026
Modernizmin kaçınılmaz sonucu, yaşamın parçalanması, birleştirici öğelerin kaybolması, ahlakın yaşamdan kopması olduu2026 Artık ahlaki ciddiyetin yerinde aldırışsızlık ve sorumsuzluk vardıu2026 Yalan, hile, hırs, tamah, riya, kibir yaşamın vazgeçilmezleri olduu2026 Reklam, rekabet, rant, reyting toplumun en çok kullandığı kelimelerdiu2026 Riyanın toplumsal bir maraza dönüştüğü zaman diliminde gösteriş, gösteri, görüntü, görünürlülük, görkem, görsellik, gözde olmak, göze girmek ne de çok prim yapıyor? İmaj, makyaj, ambalaj sanki prestij kazanmanın tek yoluu2026 Bu durum nasıl bir ruh halini yansıtıyor? İlgi çekmek, şöhret olmak, dünyayı esas kabul etmek genel düsturları olduğu için var güçleri ile Müslümanları da bu anlayışın içine çekmeye çalıştılaru2026
İnsanın eşyalaşması, hele hele kadının cinsel yönden metalaşması yadırganmaz oldu, tam aksine revaç bulduu2026
İslam varlığı bütünlerken modernizm parçaladıu2026 İslam'da dünya insana emanetken, modernizmde dünya insanın talan alanı olduu2026 Bugün gelinen nokta, yıkım ve kargaşa değil mi?
İnsan karanlığın tam ortasında bocalayıp duruyoru2026
Allah'ın hazırladığı cennet yerine kendisi bir cennet kurmaya çalıştıu2026 Gök merkezli cennetleri uzak görüp, yer eksenli cennetlere çağrıda bulunduu2026
Modernizmde model insan, bazen "homo politicus", çoğu zamanda "homo ekonomicus" duru2026
"Tüketin ha tüketin!" yarışı kutsandıu2026 Tüketim çılgınlığı alkışlandıu2026 Aslında tüketimde belirleyici olan kişinin kendisi değil, başkasıdıru2026 Arzı da talebi de dışarıdan birileri oluşturuyoru2026 İnsan bu vahşi çarkın dişlileri arasında tüketirken bizatihi kendisi de tükendiu2026 Tüketim insanı demek bile zor, tüketim köleliğiu2026 Ya da kendini ve değerlerini tüketen toplumu2026
İhtiyaç tarifimiz hangi kültürün, hangi sistemin ürünü? İhtiyaçlarımızın mahku00fbmu olmuşuz adetau2026 Hem de özgürlüğümüzden ödün vere vereu2026 Bugün ihtiyaç olduğuna inandırıldığımız şeyler gerçekte ne kadar ihtiyaç?
Sınırsız bir tüketimu2026 Sınırsız bir özgürlüku2026 "Her şey mübah" anlayışıu2026
"Helal", olmayan bir hayatın sonunun "helak" olacağı unutulduu2026
Modernizm insanı özgürleştirme yalanı ile kitleleri hala büyülüyoru2026 Peki, kimden kurtaracak? Anlamdan, ruhtan, vahiyden bağımsız bir insan gerçekten özgür olabilir mi?
Hevanın ilahlaştığı bir ortamda özneliğini kaybeden insan hangi özgürlüğü elde edecek?
Hayatın sürekli değişken egolarına mahku00fbm, kendilerine özgü kişilikleri, ben bilinçleri olmayan insan kendi kalabilir mi?
İnsan hakları söylemi, modern dünyanın bütün insanlık dışı hallerini kamufle eden bir örtüdür, bugünu2026 Modern hurafe ve çağdaş bidatlerle insanlığı meşgul etme modern bir yanılsama değilse, peki nedir?
Modern Batı kendini medeni, ötekini vahşi ve barbar olarak konumlandırıyoru2026 Modernizme teslim olmayıp İslamu00ee bir çizgide ısrar edenleri çoğu zaman terörize, bazen de karikatürize ederek etkisizleştirmeyi sistematik olarak sürdürüyoru2026 Fundamentalist suçlamaları başka nasıl açıklayabilirsiniz?
"Kendilerini ıslah ediciler" olarak takdim edenleri, "ekine ve nesle verdikleri zarar" ile tanımamız gerekmiyor mu?
Dünya nüfusunun % 15'ini oluşturan emperyal güçler dünya kaynaklarının % 80'ini sömürmektedirleru2026
Yaşanılır bir dünyanın modern değerlerle mümkün olmadığı, artık açık bir gerçeku2026 Arz ve semada tırmanan bozgunculuğun temel nedeni, insanın vahiyle olan bağını koparmış olmasıdıru2026 Bu açıdan çağdaş medeniyet sabıkalı bir medeniyettiru2026
Çünkü dünyası kirli, elleri kanlıdıru2026Bu durumda modern çağ; "kaygı çağı"dıru2026 "Kaos çağı"dıru2026 "Şüphe çağı"dıru2026
Şimdi bu bağlamda modernizm nedir, ne değildir. Özetleyecek olursak:
Modernizm şüphecidir; yakini yokturu2026 Yakin, yani mutlak, kesin bilgiu2026 İslam var oluş hakikatine yakin ile ulaşıru2026 Yakin'sizlik küfre açılan kapıdıru2026 Modernizmin savaşı "yakin" ilediru2026 Çünkü o rölatiftiru2026
Modernizm dünyacıdır; ötesi yokturu2026 Tek dünyalıdır, tek mekanlıdıru2026 Her şeyin dünyadaki getirisine odaklanmıştıru2026 Onun hedefinde daha çok refahu2026 Daha çok gelir artışıu2026 Daha çok başarı vardıru2026
Modernizm bireycidir; ne ailesi, ne cemaati, ne de ümmeti vardıru2026
Modernizm bencildir; "biz"i yokturu2026 Paylaşımı bilmezu2026 Katılımı hatırlamazu2026
Modernizm şimdicidir, yarını yokturu2026
Modernizm akılcıdır; aşkı yokturu2026 İrfanı yokturu2026
Modernizm bilimcidir; hikmeti yokturu2026
Modernizm hesapçı ve fırsatçıdır; insafı yokturu2026
Modernizm israfçıdır; infakı yokturu2026
Modernizm parçacıdır; bütünü yokturu2026
Modernizm hazcıdır; huzuru yokturu2026
Kendisi vardır, ama anlamı yokturu2026 Ruhu yokturu2026
Şayet modernizmi bu şekilde teşhis ediyorsak bize düşen nedir?
Ya hiçliği tercih ederek modern cehennemlerde tükeniş, ya da sahici ve sonsuz felaha ulaşmak için mükellef olduğumuz sorumlulukları yeniden kuşanmaku2026
Şimdi modernizmin, korformizmin çok sesli, ışıltılı, zevkli, renkli, baş döndürücü, cümbüş ve gürültüsü içinde "vahyin" sesini duyabilecek miyiz? O ses ki, tevhidin, adaletin, ahlakın ve özgürlüğün sesiu2026
Modernizmin istasyonlarında beklemek yerine bu gidişe dur demek, bu sefere karşı çıkmak bize düşeru2026 İnsanlığa karşı sorumluluğumuz böyle gerektiriyoru2026 Çağın insanı, İslam'ın çağına uyanmayı bizden bekliyoru2026
Bayağılaşan dünyayı inşa edecek akıl, irade, yürek, vahiyden bağımsız olamazu2026 Bu vahim gidişata dur demenin referansı ve adresi; vahiydiru2026
Vahiyden insana bir inşirahu2026 Bir furkanu2026 Bir burhanu2026 Bir basiretu2026 Bir hikmetu2026 yansıması olmadan insan yol alamazu2026 Zihnimizi, kalbimizi modern hurafelerden arındırarak, çağdaş bidatlerden aklayarak üretken, dinamik, etkin, özne, kurucu bir irade, direnen bir ruh, sorgulayan bir idrakle var olmalıyızu2026
Seküler hayatın dayatmaları ile hesaplaşma hakkımızı kullanmamız gerektiğine inanıyorsak, vahiyle yoğrulup doğrulmalıyız, bunu erteleyemeyizu2026
Değerlerimiz, doğrularımız, elimizden kayıp giderken sesimizi yükseltmemiz gerekiyor, hiç kuşkusuzu2026
O halde modernizmin dönüştürücü, benzeştirici, tek tipleştirici gücü karşısında korunmanın
ve direnmenin imkanı nedir?
Bir; Ahiretu2026 Evet, ahiret bilinciu2026 Hesap günü endişesiu2026 Sonsuz esenlik bağlantısı bizi güçlü kılacaktıru2026 Dünyevileşmenin bayağılıklarına teslim olmaktan kurtaracaktıru2026 Baki olanı tercih, fani olana takılı kalmaktan koruyacaktıru2026
Rasulullah (s.a.v.) Efendimizin bu konudaki tedavi önerisi oldukça net:
"Lezzetleri kesen şeyi (ölümü) çokça hatırlayınız."
İki; Sorumluluk bilinciu2026 İslami sorumlulukların farkında olmak bizi ulvi olana taşıyacaktıru2026 Halife misyonu, vahye tanıklık görevi içselleştikçe sahih bir kimlik, salih bir kişilikle net bir duruş gerçekleşecektiru2026
Üç; Takva örtüsüu2026 Kirlilikten, kimliksizlikten ve kimsesizlikten koruyucu güç; takva örtüsüdüru2026 En hayırlı ve en sağlam örtüu2026
Yine görüyoruz ki, modern çağ ifratlar çağıdıru2026 Bu çağ adeta fücura (günahlara, ahlaki düşüklüğe), tehevvüre (aşırı hiddet ve öfkeye), cerbezeye (kurnazlık ve hilekarlığa) kodlanmış seküler bir çağu2026
Bu çağın kokuşmuşluğuna, çürümüşlüğüne cevabımız ancak İslam'ın çağını açmak olacaktıru2026 İslam'ın çağı ise iffet, şecaat ve hikmet yüklü bir çağdıru2026
Bu çağı omuzlayacak olanların temel dinamikleri şu iki kelimede saklıdır:
Allah ile ilişkide; ibadetu2026 Toplumla ilişkide; adaletu2026
Hayatın dengeli, insanın huzurlu olabilmesinin formülü; ibadet ve adalettiru2026
Bunun Kur'an'daki ismi: Vasat ümmettiru2026