Dağkapı'da Keko'yu gördüm
Yazacağım yazılar öncesinde bazen uzun yürüyüşler yaparım. Hele bu uzun yürüyüşler, daha önce görmediğim, gezmediğim diyarlardaysa yazı maceram başka mecralara kayıyor. Bu diyarlarda kâinattaki kudret nakışlarını hatırlarım. Nedir bu kudret nakışları? Osman Nuri Topbaş Hocamız anlatıyor. “Kâinattaki kudret nakışları âdeta sessiz ve sözsüz ilâhi şiirlerdir. Bu şiirleri okuyabilmek, kalplerdeki duyuşların derinliği nispetinde mümkündür.
Kâinattaki kudret nakışları, son yolculuğumda Diyarbakır’da karşıma çıktı.
Dağkapı’da esip gürledi. Diyarbakır otogarında minibüsçülerin heyecanla
bağırdığı Dağkapı’da. Dağkapı, Diyarbakır kalesinin Elazığ’a açılan kapısı
olduğundan buraya Harput Kapı da denilmişti. Dağkapı’dan iç kaleye nakaratları
eksik bir türkü eşliğinde yürürken Keko’yu gördüydüm. Keko’yu görmemle türkünün diğer nakaratını
hatırlamam bir olmuştu. Keko, bana sadece nakaratını unuttuğum türküyü değil
Osman Nuri Topbaş Hocanın anlattığı kâinatın kudret nakışını da hatırlatmıştı.
Keko, kâinata daha sunulmamış soyut esenlik hazinesi gibiydi. O, Dağkapı’dan
iç kaleye giden yolda meyan şerbeti satar. Diyarbekir’in iç kalesinde bir yol
şiiri gibi karşınıza çıkar. Onda şiire bulanmış bir dağ havası var. Biraz Cahit
Sıtkı Tarancı, biraz Ahmet Arif, ama daha çok Sezai Karakoç havası da vardı
onda. Keko’yu konuşturmak bir mesele. Konuşunca da her sözü yaranıza merhem
oluyor. “Hayır” duadan başka yoktur “başka söz” onun dosyasında.
Bana sorarsanız Diyarbekir’i. Keko diye cevap veririm. Başkaları bir
turist marifetiyle gezerken Roma döneminden kalma Havsel bahçelerini, İç
kaleyi, Seksen iki burcu; benim gezmekliğim ise Keko’da son buluyor. Çünkü Onda
yaşanılmış tarihin özünü buluyoruz, kendi hikâyemizi buluyoruz. Keko,
Diyarbekir’de ecdadın ve tarihi mirasın fahri bekçisidir. Onda daha tükenmemiş,
umutların ve değerlerin saklı olduğunu gördüydüm.
Keko, sözün ustası değildi belki. Ama şerbetin, meyan şerbetinin
ustasıydı. Söz gelir onu bulurdu. Keko’nun mekânı Diyarbakır’da Nebi Camii
civarındaydı. Mekân dediysem öyle ahamlı şahamlı bir dükkân değildi.
Belediyenin seyyar satıcılarını zabturabt altına almak için oluşturduğu küçük
tezgâhlardan birine sahipti Keko. Bu
tezgâhları belediye mi yapmıştı, onlar mı, bilemiyoruz.
Keko’nun tezgâhında geçmiş yıllara ait fotoğrafları vardı. O
fotoğraflarda Keko, meyan şerbetini sırtında şerbetçi güğümü ile taşıdığı
yıllara aitti. Merhum babasının da sırtında şerbetçi güğümü varmış. Diyarbekir
Küçeleri, “şerbetçi, şerbetçi, meyan şerbeti nidalarıyla inlermiş. “Ah Keko, küçeler’e
su serpilmiş de haberimiz mi yok, diyesim geliyor. Tebriz türküsü Diyarbekir’e
gider mi acaba? Keko’ya sormak lazım. Ben soramadım.
Keko’nun tezgâhındaki fotoğrafları görünce çocukluk yıllarım aklıma
geldi. Çocukluğum Viranşehir ilçesinde geçti. Bu ilçede iki şerbetçi vardı.
Bunların güğümü iki bölümlüydü. Birinden limon suyu, diğerinden meyan şerbeti
akardı. Viranşehir, meyan şerbetine pek alışık değildi. Ama Urfa’da her köşe
başında bir Keko vardı. Haşimiye, Kekoların merkeziydi. Yazları çoğu kez gittim
Urfa’da bunları görürdüm.
Çocukluk yıllarımın hatırası uğruna Keko’nun yanına sokuldum. Selam ve
kelamdan sonra Keko, bana önce oturduğu iskemleyi verdi. Sonra meyan şerbetini
ikram etti. Buyur, otur, iç, dedi. Günahtır ayakta içmek, dedi. Pek çok derde
devadır bu meyan şerbeti, dedi. Ah kurbanın olayım Keko, dedim. Lıkır lıkır
içtim bir bardak meyan şerbetinden… Keko hesabımız lütfen diyorum. Hesabınız
ödenmiştir, diyor. Heyran Keko, kurban Keko, diyerek cebren de olsa hesabımızı
ödedik.
Keko’daki taaruf İran kültüründeki taarufa benziyordu. İran’da bir yerde
yemek yersiniz. Hesap istediğinizde “kabil-i nedare.” derlerdi. Misafirimiz
olun, para istemezük yani. Tebriz Türkçesiyle “konağımız (konuğumuz) olun” derlerdi. Bence bu
taaruf Diyarbakır’dan oralara gitmeydi. Şah İsmail, Diyarbakır’dan çekilirken Diyarbakırlı
bazı aileleri Tebriz’e götürmemiş miydi? O ailelerden biriyle Tahran’da tanışmıştım.
Bir yayınevi vardı adamın. Risale-i Nur kitaplarını Farsça’ya çevirmişti.
Keko’ya dönelim. Keko, biliyor musun İsmet Özel’in babası da meyan kökü
toplarmış dağlardan. Ve meyan kökünü Dağkapı’dan getirip şerbetçilere satarmış.
Keko, biraz durup İsmet Özel’i hatırlamaya çalışır. Sonra “ben tanımıyorum ama
babam kesin tanır.” demişti. İçimden “yok
Keko öyle deme” diyesim geldiydi. Ama nafile… Keko, İsmet Özel’i ve babasını
başka İsmetlerle karıştırmıştı. Keko, sözünü şöyle tamamlamıştı.
“Merhum, babam meyan kökü satıcılarından çok meyan kökü alırdı.”