Dolar (USD)
34.57
Euro (EUR)
36.20
Gram Altın
2987.24
BIST 100
0
02:17 İMSAK'A
KALAN SÜRE
28 Ağustos 2022

Çıplaklık kültürüne dair

İyi bir öğrenci, iyi bir vatandaş, iyi bir çalışan, iyi bir işveren, iyi bir yönetici, dahası iyi bir insan olmak için elinde bir pusulası olan el kaldırsın lütfen. Bunun yanında iyi bir öğrenci, iyi bir vatandaş, iyi bir çalışan, iyi bir işveren, iyi bir yönetici ve iyi bir insan yetiştireceğim diyen de el kaldırsın. İkinci önerme olan “yetiştireceğim diyenin” muhakkak bizim gibi bir derdi vardır. O halde hep birlikte biraz dertlenelim diyorum.

Biz bu günlere nereden geldik. Sosyolojik ve psikolojik kamplaşmayı bir yana bırakıp bu soruya cevap arayalım. Tanzimat döneminin aydınlığında önümüzü göremez olduk. Padişahın elini kolunu bağlayıp bir ferman yayınlayan Mustafa Reşit Paşa’nın Tanzimat fermanından bugüne 350 yıl geçmiş. O günden bu güne Batı’ya ben seninleyim diyen kaç devlet adamı geçti, toplumu iğfal eden, cemiyetin değerleriyle oynayan kaç aydın zuhur etti, sayısı bilinmez oldu. Biz; tarihi, tarihten ders almak için okuruz. Sınavı geçmek için değil…

Şimdi günümüzde dert ve hüzün alınyazımız olmamalı. Kabul edelim. Materyalizm ve Rönesans, bugünkü Batıyı, Batı kültürünü, hatta Batı gücünü ortaya çıkardı. Batı Kültürü ve Kültürün batısı bize batmakta olan bir geminin yol işaretidir. Bir an önce bu gemiden kurtulmanın yollarını arayalım. Derme çatma bir kayık da olsa bu bizi karaya ulaştırır. Bugün uluslararası sermaye, hak dini ve hak dili ile mücadele ettiği gibi hakkın zorunlu kıldığı insanların yaşama alanlarına da müdahale ediyor. Aslında Batı’nın tam merkezi olan İngiltere de yozlaşmış olan bir kültürün işgali altında ve işgal ordusunun emri altında bütün dünyayı kasıp kavuruyor. Bu önermeme itirazı olanlar gitsin yüz yıl önce ki arşivlerde İngiltere’de deniz kıyılarında oturan kadınların kıyafetlerine baksın. Hepsi de başörtülü. Şimdi ne oldu bu kadınlara. Bu fotoğraflar yalan mıydı?

Meseleyi biraz daha somutlaştıralım. Bir zamanlar İran’da İran Dil ve Edebiyat Kurumu başkanı yazar-filozof Gholam Haddad-Adel'i (Adil) ziyaret etmiştik. Orada gazeteci yazar dostum M. Ali Akbulut, Haddad Adil’in (Adil) Çıplaklık Kültürü ve Kültürel Çıplaklık kitabını hatırlatmış ve biz de Haddad Adel’e (Adil) bu kitabı Türkiye için yazdıysanız buyrun ülkemizdeki şehirleri gezin, açık saçık kadınları hatta erkekleri eskiye nazaran çok az görürsünüz demiştik. Kendisi de yakında Türkiye’ye bir seyahatim olacak. Eğer gerçekten söyledikleriniz doğruysa kitabımın yeni baskısında düzeltme yapacağım, demişti. Bu söylediklerim 2015 ve 2016 yılı içindi. Haddad Adil’in kitabını tam okuyamadım. Öğrencilik yıllarımızda bir öğrenci evinde elime almıştım. İlk otuz sayfasına vakıfım doğrusu. Aslında Haddad Adil, Şah Rıza dönemindeki İranlı kadınların Avrupai giyimlerine karşıydı. O zamanlar İranlı kadınlar Batı’da var olan modayı olduğu gibi takip ediyordu. Sorgulama yok, inceleme yoktu. Haddad Adil’e göre “Çıplaklık Kültürü ve Kültürün Çıplaklığı” kitabında Batı'da örtünme ve giyim meselesi sorunlu. Materyalizmin Batı kültürü tarafından yönetilen zihniyet olduğuna inanıyor Haddad Adil. Ki biz de buna inanıyoruz. Çünkü kültür, materyalizmin ötesinde hiçbir değeri olmayan “maddi yaşamın” önceliğine dayanır, oldu. Şu bilgiyi de unutmayalım. Rönesans’a göre bir dünya görüşü olarak materyalizmin kaynağı hümanizmdir. Bu gün İngiltere’de ayakta kalmaya çalışan aileler, çocuklarını kilise okullarına göndererek geleceklerini sağlama almaya çalışıyorlar. Haddad-Adil'e göre din, İran eğitiminde önemli bir rol oynamaktadır. Kitabında eğitimde dinî düşüncenin egemenliğine değinmişti. Ona göre din eğitimi, İslam devriminin sonucunda ortaya çıkmıştır.

Haddad Adil, insan özgürlüğü sorununun kalıcı olduğuna inanıyordu. Kıymetli yazarın kitabından ilhamla ifade özgürlüğünün başkasına küfrederek oluşabilecek bir özgürlük olmamalı. Günümüzde fikrin değil küfrün adamı olmuşuz maalesef. Hâlbuki fikir, hakikatin örtüsünü açmak ve bizi hakikate götürmek için yapılan bir harekettir. Küfür ise hakikatin üstünü örtmek için vardır. Ne güzel demişler büyüklerimiz “aklında fikir olmayanın dilinde küfür olur.” diye. Malcolm X, bunu şöyle özetler. “İslâm'a sövmekten başka fikri olmayanlar, fikrin değil, İslâm’a sövmenin özgürlüğünü istiyor.”

Ahlakın bozuk olduğu toplumda, yalnızlık şifadır. Birazcık yalnız kalıp sosyal medyadan uzak kalırsak her şey kendiliğinden düzelecek.