Amellerin değerini ne belirler?
Et ve kemikten yaratılıp içindeki ruhla harekete geçen insan bedeni bir komutayla yürür, koşar, durur, geri gider, ilerler vs.
Bedeni harekete geçiren etkene baktığımızda karşımıza sevgi melekesinin çıktığını görüyoruzu2026 Nereye gitmek istediğimizi belirliyoruz/niyet ediyoruz ve o bedeni o adrese doğru sürüyoruzu2026
Bazı adresler vardır ki birçok sebepten ziyaretçiler kabul ederu2026 İyi niyetli olanları da kabul eder, kötü niyetli olanları dau2026 Sonuçta hangi niyetle gelirsen gel, aynı ameli işlemiş olursunu2026
Hele de bu amel bir ibadetse, kendisine ibadet edilen varlık/Allah, kendisine sunulan amelde ilk olarak hangi niyetle yapıldığına bakaru2026 Sadece kendisi adına yapışmışsa o amel, tarafından kabul görüru2026 Ama o amelde başka bir isim görürse işte o zaman o amel o kişinin başına büyük bir bela olarak çıkaru2026 Keşke o ameli yapmamış olsaydı da elleriyle kendisini tehlikeye atmamış olsaydıu2026
Allah'a sunulan bir ibadet ister ecri en büyük bir ibadet olsun ister ecri en az olsun fark etmezu2026 Önce hangi niyetle yapıldığına bakılıru2026
Bu hafta için seçmiş olduğum hadisimiz tamamen niyetle alakalıu2026 Bakalım o amel için niyetin farklı olmasıyla neler kaybediliyormuş;
Ebu Musa (radıyallahu anh) anlatıyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e, şecaat olsun diye veya hamiyet (kavmi, ailesi, dostu) için veya gösteriş için mukatele eden kimseler hakkında sorularak bunlardan hangisi "Allah yolunda"dır? Dendi. Resulullah: "Kim, Allah'ın kelamı yücelsin diye mukatele ederse, o Allah yolundadır" diye cevap verdi."[1]
Evetu2026
İki cümlelik bu hadisimizde çok dersler ve ibretler vardıru2026 Şimdi dersler ve ibretlerden birkaçına bakalım;
Hadisimizdeki dersler ve ibretler:
- Sahabeler Allah'ın resulünü gördüklerinde ahiret merkezli sorular sorarlardıu2026 Bu da onların Ahiret günün olan imanlarının ne kadar zirve yaptığını gösterir.
- Sahabeler, Allah'ın resulüne bazen belirli miktarda gaybdan haberler verdiğine iman ediyorlardı. Bu yüzden gayb ile alakalı sorular da yönetiyorlardı.
- Sahabeler işlenecek olan bir amelin kabul şartlarını amel etmeden önce sorarak öğreniyorlardıu2026 Bu da salih amele vermiş oldukları önemi gösteriru2026
- Allah yoluna çıkartan sebepleri tek tek zikretmeleriyle hangi sebep ya da sebebin ecir getireceğini öğrenmeleri ecir avcıları olduğunu gösterir.
- Soruyu dikkatli incelediğimizde cihada çıkartan üç etkenin zikredildiğini görüyoruz. Ve bu üç etkenin hiçbirisinin Allah'ın razı olmadığı amellerin olmasının bir başka hikmeti de kim bu niyetle cihada çıkmak istiyorsa bakalım Allah razı olacak mı? Sorusuna alınacak cevaptıru2026
- Sahabeler, hiç çekinmeden sorularını sorarlardıu2026 İçinde zerre kadar şüphenin kalmaması için azami gayret gösterirlerdi.
- Resulullah aleyhisselamın vermiş olduğu cevaba baktığımızda ilk üç maddeyi eleştirip sözü uzatmayarak İslam davetçilerine bir yol göstermiş oluyoru2026
- Vermiş olduğu cevap sadece Allah yolunda olursa olur demeyip cümle içinde gerekli açıklamaları da yapıyoru2026
- Allah'ın kelamının yüceltilmesinin ne kadar önemli olduğu anlaşılıyoru2026 Çünkü cihad gibi bir ibadet tam bir riya malzemesi olduğu için bu malzemeden uzak durmak başlı başına bir cihaddıru2026 Bu yüzden zor olan bir ibadetin ecri de aynı derecede büyüktür.
- Cihad gibi bir ibadete sahabelerin talip olması
[1] Buharu00ee, Cihad 15, Hums 10, İlim 35, Tevhid 28; Müslim, İmaret 149, (1904);