Adem (AS) cahil değildi
Konu
çok sıcaktı,
Gerginliğe
tuz-biber olmamak lazımdı.
Şimdi
ortam durulandı, sakinleşti. Bu sebeple sosyal medyada birkaç yüz karaktere
sığdırmaya çalışsak da konu ile ilgili düşüncemizi bir yazıya dökmemiz gerekiyordu.
Sezen
Aksu’nun 2017’de söylediği ve Adem ile Havva’yı (as) kastederek ‘cahil’
dediği şarkı sözleri günlerce tartışıldı. Bu yakışıksız sözlere makul tepki
inancımıza olan saygımızın gereğiydi. Kimse bu tür sözlerden dolayı aforoz da
edilmez, müebbet de yemez, yememeli de, lakin kim ki peygamberlerden
bahsedecekse edebini terk etmeyi düşünmemelidir.
O
günlerde tartışmanın taraflarından biri -ki ben de bu taraftayım-, “Peygamberlere,
dini değerlere hakaret kabul edilemez” derken, kimileri“Düşünce ve ifade
özgürlüğü var” diye ‘Sezen’in şarkı sözlerini sakıncasız bulup bu
çirkinliğe tepki gösteren bizlere hakaretler yağdırdı.
Bizi
en çok üzen husus tanınmış bir yazarın geçmişte yazdıklarını hiçe sayarak
ayetleri istediği gibi eğip bükmesiydi. S. Aksu’ya destek babında yaptığı
paylaşımda, “Adem ve eşi :‘Biz kendimize zulmettik.’‘Adem Rabbine asi oldu
ve yoldan saptı’‘…emaneti insan yüklendi; ama o ÇOK ZALİM VE ÇOK CAHİL biri
olup çıktı.’ Buna rağmen linçte ısrar etmek, son ayetteki ÇOK ZALİM ve ÇOK
CAHİL olmaya aday olmaktır. Linç dindarlık değil, kindarlıktır.” demişti.
Ancak
bu tanınan yazar kendi mealinde yukarıda alıntıladığımız Taha Suresinin 121.
Ayetini, “…sonuçta Adem Rabbine karşı gelmiş ve huzurunu bozmuş oldu.”şeklinde
verdiği ayeti ‘Sezen’ hatırına ”yoldan saptı…”diye değiştirdi. Halbuki mealinde
ilgili ayetin dipnotunda bile“yoldan saptı”diye bir not dahi yazmıyordu.
Burası çok önemli değil, lakin ‘Sezen’in hatırına, ‘Sezen’in yanlışını
destekleme uğruna kendi yazdığına sadık kalmaması ahlaken de ilmen de kabul
edilemez.
Evet,
Allah cc Adem as için söylediğini söyler ve buna bütün mü’minler sadakallahulazim
der. Bizim itirazımız, söz konusu Adem as olunca ona yönelik ifadeleri edeb
dairesinden çıkaran insanlaradır. “Allah cc azarlamış, Allah kınamış”
diye biz peygamberleri kınarsak en hafifinden edepsizlik yapmış oluruz.
Kaldı
ki Adem as “cahil” de değildi. Allah’ın ona öğrettiği “isimler”den dolayı onun
karşısındaki melekler secdeye kapanmıştı. Genel olarak insanın cahilliği ise
ömr-ü billah geçmez, buna dayanarak ‘Sezen’i müctehid görmek de eskiden
şeriatçı, sonra İran’cı, daha sonra İslamcı, şimdi ise ne idüğü belirsiz sahte
hocaların işidir.
Biz,
İslami değerlere bir hakaret olduğunda bunun kabul edilemez olduğunu dile
getiriyoruz. Getirmeyen de getirmez. Lakin tanıdık bazı dindarlar derhal mesela
fi tarihinde bir başkasının hakaretini gündeme getirip, “Buna da ses
çıkarsaydınız ya!” diye karşı tepki gösteriyor.
Tamam,
biz geçmişte bu olaya tepki göstermemiş isek o bizim kusurumuz. Siz tepki
göstermişseniz Allah sizden razı olsun.
Lakin
bir edepsizliğe bu edepsizliktir, dediğimizde karşımıza bin yıl önce yazılmış
bir kitaptaki uygun olmayan ifadeleri çıkarmak iyi niyetle bağdaşmaz.
Bir
de “Efendim Müslümanlar çok mu iyi? Neden müslümanları konuşmuyorsunuz?”
diye sitem edenler var.
Biz
Müslümanlar ak-u pak bir ümmetiz demiyoruz. Kendi hatalarımızı bin yıldır
konuşuyoruz ve daha çok konuşacak zamanımız var.Şimdi sıcak bir konu olan bu
saygısızlığı tartışıyoruz. Bu konuda bir fikir beyan etmiyorsanız o sizin
bileceğiniz iştir. Lakin bin yıllık tartışmayı yeniymiş gibi gündeme getirip
tam da bu günlerde konu olan bu tartışmaya eklemenin olayı sabote etme dışında
bir yararı hatta başka bir amacı olamaz.
Kaldı
ki biz kimseye hakaret etmiyoruz. Değerlerimizi eleştirmeyin, reddetmeyin de
demiyoruz, sadece değerlerimize hakaret edenlere saygı duymayacağımızın
bilinmesini istiyoruz.
Bakınız;
Kimse
şunlar şunlar“değerlerimizi eleştiriyorlar” diye kimseye kızmıyor. Bu
ülkede 80 yılda özgürlük ve laiklik bahane edilerek dini değerlere olmadık
eleştiriler yapıldı, bizler cevap verme dışında ağzımızı açmadık. Ancak
eleştiri başka hakaret başkadır. Değerlerimizi eleştirenlerin niyeti kötü bile
olsa “eleştiridir” der geçeriz, lakin hangi gerekçe ile olursa olsun
dinimize ve değerlerimize hakaret edenlere edepsizliklerinin cevabını da veririz.
Velev
ki ‘Sezen’ hatırına yazarımız adımızı,“…son ayetteki ÇOK ZALİM ve ÇOK CAHİL
olmaya aday” olarak koysa da.