Dolar (USD)
34.65
Euro (EUR)
36.32
Gram Altın
2941.18
BIST 100
0
02:17 İMSAK'A
KALAN SÜRE

Tahrim suresi nüzul sebebi...

Surelerin muhtevasını daha iyi anlayabilmek adına meallerinin yanında tefsirlerine de bakılması öneriliyor. Tefsirleri ile beraber de surenin hangi olay üzerine indiğini bilmek de önemli. Peki Tahrim suresi hangi olay üzerine nazil olmuştur? Tahrim suresi neden indirilmiştir? Tahrim suresinin neden indirildiğine dair detaylı bilgiler haberimizde yer alıyor. İşte Tahrim suresinin nüzul sebebi...
Tahrim suresi nüzul sebebi...
04 Mart 2020 13:01:00
Surelerin muhtevasını daha iyi anlayabilmek adına meallerinin yanında tefsirlerine de bakılması öneriliyor. Tefsirleri ile beraber de surenin hangi olay üzerine indiğini bilmek de önemli. Peki Tahrim suresi hangi olay üzerine nazil olmuştur? Tahrim suresi neden indirilmiştir? Tahrim suresinin neden indirildiğine dair detaylı bilgiler haberimizde yer alıyor. İşte Tahrim suresinin nüzul sebebi...

Surelerin muhtevasını daha iyi anlayabilmek adına meallerinin yanında tefsirlerine de bakılması öneriliyor. Tefsirleri ile beraber de surenin hangi olay üzerine indiğini bilmek de önemli. Peki Tahrim suresi hangi olay üzerine nazil olmuştur? Tahrim suresi neden indirilmiştir? Tahrim suresinin neden indirildiğine dair detaylı bilgiler haberimizde yer alıyor. İşte Tahrim suresinin nüzul sebebi...

TAHRİM SURESİ NEDEN İNDİRİLMİŞTİR?
“Ey peygamber, Allah’ın sana helâl kıldığı şeyi…” ve “Allah, yemin­lerinizin çözülmesini size farz kılmıştır.” ayetleriyle (1. ve 2. ayetler) ilgili olarak alimler, bu iki ayetin nüzul sebebi hakkında çeşitli rivayetler zikret­mişlerdir. Bunlardan sahih olanı Buhari, İbni Kesir ve başkalarının da zik­rettiği gibi bu ayetlerin, Rasulullah’m (s.a.) balı kendisine haram kılması üzerine nazil olduğunu göstermektedir.

Buhari ve Müslim’in Sa/ıi/ı’lerinde rivayet ettiklerine göre Hz. Aişe (r.a.) şöyle dedi: Rasulullah (s.a.) tatlıyı ve balı çok severdi. İkindi namazından döndüğünde hanımlarına uğrar, bunlardan Zeyneb b. Cahş’ın yanında biraz kalır ve bal şerbeti içerdi. Hafsa ile ben şöyle anlaştık. Rasulullah hangimizin yanına gelirse: “Senden meğafir kokusu geliyor[6], meğafîr mi yedin?” diyecektik. Öyle de yaptık. Rasulullah: “Hayır, Zey-neb’in yanında bal şerbeti içtim, yemin ettim bir daha içmeyeceğim, bunu kimseye söyleme.” dedi.

Tabera’nin sahih bir senetle İbni Abbas’tan rivayet ettiğine göre Rasulullah (s.a.) eşi Sevde’nin yanında bal şerbeti içmişti. Aişe’nin yanına geldiğinde: “Senden bir koku geliyor.” dedi. Hafsa’nın yanına gittiğinde o da aynısını söyleyince Rasulullah: “Zannedersem Sevde’nin yanında iç­tiğim şerbettendir, vallahi bir daha içmeyeceğim.” buyurdular. Bunun üzer­ine “Ey peygamber Allah’ın sana helâl kıldığını…” ayeti indi.

Siyer kitaplarındaki rivayetlerde hadise şöyle anlatılır: Hz. Peygam­ber (s.a.) Hafsa’nın yanında balı kendisine haram etti. O da bunu Aişe’ye söyledi. Halbuki Rasulullah bunu gizli tutmasını istemişti. Nitekim daha önce de Aişe ve Hafsa’ya babaları Ebu Bekir (r.a.) ve Ömer (r.a.)’in ken­disinden sonra ümmetinin başına halife olacaklarını bir sır olarak söylemiş ve bunu gizli tutmalarını istemişti.

İbnü’l-Arabi şöyle der: Haberlerin sahih olanı şöyledir: Rasulullah bal şerbetini haram kılmıştı -ki onu Zeyneb’in yanında içmişti-. Bu konuda Aişe ve Hafsa anlaştılar ve olan oldu. Hz. Peygamber bir daha içmemek

üzere yemin etti ve bunun bir sır olarak kalmasını istedi. Ayet-i kerime hepsi hakkında nazil olmuştur. Ayetin, kendisini Rasulullah’a hibe eden kadın hakkında nazil olduğu şeklindeki rivayete gelince, bu hem senet hem de mana bakımından zayıftır. Senet bakımından zayıftır, çünkü ravi-leri adalet sıfatından yoksundur. Mana bakımından zayıftır, çünkü “Hz. Peygamberin hibeyi reddetmesi, onun haram kılması demektir.” demek doğru olmaz, belki “hibeyi kabul etmemiştir.” denilebilir. Kendisine hibe yapılan kişinin bu hibeyi kabul etmemesi şer*an hakkıdır. Darakutni’nin Ömer’den rivayet ettiğine göre “Rasulullah kendisine Kıpti Mariye’yi haram kılmıştır.” şeklindeki rivayete gelince, bu her ne kadar mana bakımından yakın görünüyor ise de ne bir sahih hadis kitabında zikredil­miş ne de adil bir ravi bunu nakletmiştir.

“Eğer o sizi boşarsa…” ayetinin (5. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak Buhari’nin Enes’ten rivayetine göre, Rasulullah’ın (s.a.) hanımlarının onu kıskanmaları hadisesinde Hz. Ömer onlara şöyle dedi: “Eğer Rasulullah sizi boşarsa umulur ki Allah ona sizden daha hayırlı eşler verir.” Bunun üzerine aynı lafızlarla beşinci ayet indi.

Yine Buhari’nin Enes’ten rivayet ettiğine göre Hz. Ömer şöyle dedi: Müminlerin anneleri olan annelerimizden bazılarının Rasulullah’a karşı sert davrandıklarını ve onu rahatsız ettiklerini haber aldım. Onları teker teker ziyaret ettim ve nasihat ettim, Rasulullah’ı rahatsız etmemelerini söyledim ve “Eğer dinlemezseniz Allah ona sizden daha hayırlılarını verir.” dedim. Zeyneb’e gittiğim de o bana: “Ey Hattab’ın oğlu! Rasulullah hanım­larına nasihat etmesini bilmiyor mu ki onlara sen nasihat ediyorsun” dedi. Ben de sustum. Bunun üzerine “Eğer o sizi boşarsa yerinize…” ayeti nazil oldu.

En son gelişmelerden haberdar olmak için whatsapp kanalımızı takip edin