Şuara suresinin nüzul sebebi...
Surelerin muhtevasını daha iyi anlayabilmek adına meallerinin yanında tefsirlerine de bakılması öneriliyor. Tefsirleri ile beraber de surenin hangi olay üzerine indiğini bilmek de önemli. Peki Şuara suresi hangi olay üzerine nazil olmuştur? Şuara suresi neden indirilmiştir? Şuara suresinin neden indirildiğine dair detaylı bilgiler haberimizde yer alıyor. İşte Şuara suresinin nüzul sebebi...
ŞUARA SURESİ NEDEN İNDİRİLMİŞTİR?
“Kabul edilen şeyin ardından, Allah hakkında tartışmaya girenlerin delilleri Rableri katında boştur.” ayetinin (16. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak İbni Münzir, İkrime’den şöyle rivayet etmiştir: “Allah ‘m yardımı ve zaferi gelince…” (Nasr, 110/1) ayeti nazil olunca, Mekke müşrikleri, aralarında bulunan müminlere “İnsanlar grup grup Allah’ın dinine madem girdiler, o halde aramızdan çıkın, ne diye hala aramızda duruyorsunuz!” dediler. Bunun üzerine “kabul edilen şeyin ardından, Allah hakkında tartışmaya girenlerin…” ayeti nazil oldu.
Ayet hakkında Abdürrezzak’ın Katade’den rivayeti ise şöyledir: Allah hakkında münakaşa edenler, Yahudi ve Hristiyanlardır. Onlar şöyle demişlerdir: Bizim kitabımız sizin kitabınızdan öncedir. Peygamberimiz de sizin Peygamberinizden öncedir. O halde biz sizden daha hayırlıyız.
“İşte Allah’ın iman eden ve iyi işler yapan kullarına…” ayetinin (23. ayet) nüzul sebebi ile ilgili olarak Katade şöyle rivayet etmiştir: Müşrikler “Peygamber belki de yaptığı işlerden dolayı karşılık beklemektedir.” diyorlardı. Bunun üzerine onları, onu ve yakınlarını sevmeye teşvik için “Ben buna karşılık sizden, akrabalık sevgisinden başka bir ücret istemiyorum” ayeti nazil olmuştur. Sa’lebi: “Sure Mekki olduğu için, ayete en uygun nüzul sebebi budur.” demiştir.
“Allah kullarına rızkı bol bol verseydi…” ayetinin (27. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak Hakim’in Hz. Ali (k.v.)’den rivayet edip, sahih kabul ettiği bu hadiste Hz. Ali (k.v.) şöyle demiştir: “Allah kullarına rızkı bol bol verseydi, yeryüzünde azarlardı…” bu ayet, Ashab-ı Suffe hakkında nazil olmuştur. Zira onlar: “Bizim de olsa” deyip dünyayı ve zenginliği temenni etmişlerdi. Habbab b. Eret “Bu ayet, biz Ashab-ı Suffe hakkında nazil olmuştur, çünkü biz, Yahudilerden Kurayza, Nadir ve Kaynuka oğullarının mallarına baktık, imrendik, bizim de onlar gibi mallarımız olsun diye temenni ettik.” demiştir.
“Size verilen şey …” ayetinin (36. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak Hz. Ali’den şöyle bir rivayet gelmiştir: “Ebu Bekir (r.a.) tüm malını tasadduk etti, bunun üzerine bir topluluk onu kınadı ve bu ayet nazil oldu.” Hadiste onun seksen bin dinar infak ettiğine dair bilgi gelmiştir.
“Onlar büyük günahlardan ve …” ayetinin (37. ayet) nüzul sebebi ile ilgili olarak denilmiştir ki; bu ayet bir görüşe göre Hz. Ömer hakkında nazil olmuştur. Mekke’de kendisine sövülmüş, o kendisine şovenleri atfetmiştir. Bir görüşe göre de Ebu Bekir hakkında nazil olmuştur. Malını Allah yolunda harcadığı zaman insanlar kendisini kınamış ve sövmüşler, ama o bütün bunları bilimle (yumuşaklıkla) karşılamıştır.
“Rablerinin davetine icabet edenler…” ayeti (38. ayet), Ensar (Medineli müslümanlar) hakkında inmiştir: Allah Rasulü (s.a.) onları imana davet etmiş, onlar bunu kabul edip, namazlarını da kılmışlardır.
Müfessirlerden Kelbi ve Ferra’nın zirkettiğine göre 41 ve 43. ayetler de Ebu Bekir Sıddık (r.a.) hakkında nazil olmuştur. Ensar’dan biri ona kötü sözler sarfetmiş, Ebu Bekir de ona karşılık vermiş, sonra da susmuştur.
“Allah bir insanla ancak …” ayetinin (51. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak şöyle bir rivayet bulunmaktadır. Yahudiler, Peygamberimiz’e (s.a.): “Eğer sen peygambersen Musa’nın konuştuğu gibi, sen de Allah ile konuşup, O’na baksana!” dediler. Bunun üzerine bu ayet indi ve Peygamberimiz (s.a.): “Musa (a.s.) Allah’a bakmamıştır.” buyurdu.
"Üye/Üyeler suç teşkil edecek, yasal açıdan takip gerektirecek, yasaların ya da uluslararası anlaşmaların ihlali sonucunu doğuran ya da böyle durumları teşvik eden, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik ya da ahlaka aykırı, toplumca genel kabul görmüş kurallara aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde hiçbir İçeriği bu web sitesinin hiçbir sayfasında ya da subdomain olarak oluşturulan diğer sayfalarında paylaşamaz. Bu tür içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk münhasıran, içeriği gönderen Üye/Üyeler'e aittir. MİLAT GAZETESİ, Üye/Üyeler tarafından paylaşılan içerikler arasından uygun görmediklerini herhangi bir gerekçe belirtmeksizin kendi web sayfalarında yayınlamama veya yayından kaldırma hakkına sahiptir. Milat Gazetesi, başta yukarıda sayılan hususlar olmak üzere emredici kanun hükümlerine aykırılık gerekçesi ile her türlü adli makam tarafından başlatılan soruşturma kapsamında kendisinden Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 332.maddesi doğrultusunda istenilen Üye/Üyeler'e ait kişisel bilgileri paylaşabileceğini beyan eder. "
Yorum yazma kurallarını okudum ve kabul ediyorum.