Afrika'nın hayalet filmi: Atlantique
MEHMET BAYDEMİR
Tek filmde çok mesaj verme kaygısı sadece ülkemiz yönetmen
ve yapımcılarıyla sınırlı değil anlaşılan. Mati Diop’un yönetmenliğini
üstlendiği Senegal yapımı Atlantique (2019) de çok yönlü mesaj kaygısı veren
filmler arasındaki yerini çoktan aldı. Hayalet karakterlerini bünyesinde
barından film, bu yönüyle Afrika sinemasında ayrı bir yere konabilir.
Okyanus, fırsat sunacak mı?
Senegal asıllı Fransız yönetmen Mati Diop’un ilk uzun metrajlı filmiAtlantique, Dakar’ın popüler bir bölgesinde inşa edilen devasa gökdelende çalışan işçileri ve aradıkları hak mücadelesiyle ilk mesajını veriyor. Alın terlerini almak için grev yapan işçiler paralarını alamadıkları için iş bırakır ve yaşadıkları yerlere dönerler. Bu işçilerden biri de Ada’nın sevdiği Süleyman’dır.Süleyman’ın Ada’ya dönüşüyle farklı bir konu gün yüzüne çıkar. Ada, ailesinin baskısıyla zengin Ömer ile görücü usulüyle evlenecektir. Ailesinden habersiz geceleri dışarı çıkan Ada gittiği kulüpte şok edici bir sürprizle karşılaşır. Süleyman, binlerce Senegalli gibi daha iyi fırsatlar sunduğunu düşündüğü İspanya’ya ulaşmanın yollarını aramak için arkadaşlarıyla birlikte tekneyle Atlantik Okyanusu’na açılmıştır.Yönetmen Diop, Süleyman ve arkadaşlarına ne olduğu konusunda açık bilgi vermez. Ancak dolaylı yollardan ve intikam için geri döndüklerinde Okyanus’ta neler olduğu anlaşılır.
Gizemli olaylar zinciri
Diğer yandan sevdiği adamın habersiz bir şekilde tehlikeli sulara atılmasının şokunu yaşayan Ada, bir yandan da düğün hazırlıklarına başlar. Düğün günü ise garip ve açıklanamayan olaylar silsilesi ortaya çıkarç. İlk olay da yeni evli çift Ada ve Ömer’in yataklarının ateşe verilmesidir. Polisin hiçbir zorlama ve delil bulamadığı olayın sorumlusu olarak Süleyman görülür. Ada’nın arkadaşları da Süleyman’ı düğün evinin çevresinde gördüklerini söylerler. Polisin de devreye girmesiyle Ada ve Süleyman arasındaki aşk açığa çıkarken Ömer’in ailesi Ada’dan bekaret testi yapmasını ister. Toplumsal bir olaya vurgu yapılan bu testin sonucu Ada’yı ve ailesini hiç şüphesiz derinden etkileyecektir. Ada, artık yalnız bir kadın olarak ailesi ve Ömer de dahil herkesi geride bırakarak Süleyman’ın peşinden koşacaktır.
Polis baskısı,
sömürü düzeni
Diğer yandan Diop, polis baskısını da filminde işlemektedir.
Ortada hiçbir somut delil yokken Süleyman’a ulaşmak isteyen Issa, Ada’yı zorla
alıkoyar. İlerleyen süreçte genç bir dedektif olan Issa’nın gizemli bir
rahatsızlığı ortaya çıkar. Diğer yandan Süleyman’ın ve diğer inşaat işçilerinin
paralarını ödemeyen müteahhit de esrarengiz bir ziyaret yaşar. Bu ziyaretçiler
paraları müteahhitten alırlar ancak bir de mezar kazdırırlar.
Göç filmi olarak Atlantique, başladığı yerde –Dakar’da- bitiyor. Daha iyiye kavuşmak için Okyanus’a açılan Süleyman ve arkadaşlarının yolculuğunun nerede son bulduğuna dair hiçbir iz yok. Atlantik Okyanusu’nun ekranda uzun süre yer alması umut ve huzuru sembol ederken aynı zamanda tehdit edici bir unsur olarak görülür. İspanya’da daha iyi bir yaşam bulmak için yolculuğa çıkan Süleyman’ın tersine zengin Ömer, İtalya’dan lüks hediyelerle dönmüştür. Bu iki zıt unsur “aşk mı, para mı?” sorunsalını da gün yüzüne çıkarır.Diop’un karmaşık filmi, aile hayatından Dakar’ın sosyal ve dini yapısına, kitlesel göç, eşitsizlik, sömürü düzeni gibi çok katmanlı konuları ele alırken bazı noktaları da atlıyor ve bütünlüğü koruyamıyor. Buna karşın geçtiğimiz yıl Cannes Film Festivali'nde Grand Prix ödülünü kazanan Atlantique, yeni gösterime giren Afrika filmleri arasında ilgiyi fazlasıyla hak ediyor.
FİLMİN KÜNYESİ
Menşei:Senegal, Fransa, Belçika
IMDB:6.7
Yönetmen:Mati Diop
Oyuncular:Abdou Balde, Aminata Kane,
Ibrahima Mbaye, Amadou Mbow, Mame Bineta Sane
Gösterim Tarihi:2 Ekim 2019
Dil:Wolofça
Tür:Dram, Gizem
Süre: 106dakika
"Üye/Üyeler suç teşkil edecek, yasal açıdan takip gerektirecek, yasaların ya da uluslararası anlaşmaların ihlali sonucunu doğuran ya da böyle durumları teşvik eden, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik ya da ahlaka aykırı, toplumca genel kabul görmüş kurallara aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde hiçbir İçeriği bu web sitesinin hiçbir sayfasında ya da subdomain olarak oluşturulan diğer sayfalarında paylaşamaz. Bu tür içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk münhasıran, içeriği gönderen Üye/Üyeler'e aittir. MİLAT GAZETESİ, Üye/Üyeler tarafından paylaşılan içerikler arasından uygun görmediklerini herhangi bir gerekçe belirtmeksizin kendi web sayfalarında yayınlamama veya yayından kaldırma hakkına sahiptir. Milat Gazetesi, başta yukarıda sayılan hususlar olmak üzere emredici kanun hükümlerine aykırılık gerekçesi ile her türlü adli makam tarafından başlatılan soruşturma kapsamında kendisinden Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 332.maddesi doğrultusunda istenilen Üye/Üyeler'e ait kişisel bilgileri paylaşabileceğini beyan eder. "
Yorum yazma kurallarını okudum ve kabul ediyorum.