HABER: ÖZLEM DOĞAN
Milli Saraylar İdaresi Başkanlığı, müzecilik alanında önemli bir çalışmayı gerçekleştiriyor. Türkiye’nin en büyük Oryantalist tablosu olan Fransız ressam Felix-Auguste Clement'in ‘Çölde Av’ çalışmasını Sait Halim Paşa Yalısı’ndaki yerinden alınarak Milli Saraylar’a bağlı Resim Müzesi’ndeki yeni yerine yerleştirilecek.
Çerçevesiyle birlikte tam 35 metrekare olan devasa tablo ile ilgili takvim oluşturuldu. Hazırlık süreci 3 ay süren tablonun nakliye planında sona gelindi. Tarihî tablonun Milli Saraylar ekibi tarafından Pazartesi günü rulo halinde yeni yerine taşınması planlanıyor.
Tabloda Kavalı da yer alıyor
Zengin bir tablo koleksiyonuna sahi olan Milli Saraylar İdaresi, ‘Çölde Av’ tablosunu bünyesine katarak sanat eserinin müze ortamında korunması, sergilenmesi ve tanıtılması yönünde önemli bir görevi de yerine getirmiş olacak. Konuyla ilgili olarak Prof. Dr. Ahmet Çapoğlu şu bilgileri verdi:
“1865 yılında ilk olarak Kahire’de bir sarayda sergilenen ‘Çölde Av’ tablosu, daha sonra 1878’de yapılan Sait Halim Paşa yalısına nakledilmiştir. Tabloda ressamın bizzat kendisi de yer alır. Avın önünde betimlenen sarıklı ve beyaz sakallı kişi de Kavalalı Mehmet Ali Paşa’dır.”
Sigorta değeri 2 milyon dolar
Tablonun sigorta değerinin 2 milyon dolar olduğunu ifade eden Çapoğlu, “Odanın hangi tarafından bakılırsa bakılsın tablodaki atın gözleri insanı takip ediyor. Bu güzel tablonun sergilenmesi adına yaz aylarında görkemli bir açılış gerçekleştirmeyi düşünüyoruz. Resim Müzesi’nin birinci bölümünü önceki yıllarda açtık. 200 adet tablo hâlihazırda sergilenmektedir. Müzenin ikinci bölümünü de restore ettik. Bu süreçte bu tablonun da yeni mekânına yerleştirilmeden önce tablo restoratörlerimizin kontrollerinden geçmesi gerekiyor. Çalışmalar tamamlandıktan sonra ziyaretçiler ziyaret edebilecekler” dedi.
Diğer adı ‘Efsunlu Tablo’
‘Çölde Av’ tablosu çerçevesi dahil 4,62x 7,75 santimetrelik ve 35 metrekarelik boyutuyla dünyanın sayılı eserlerinden biri sayılan 1865 tarihli tabloda, 13 kişilik bir avcı grubunun, çölde ceylan avı sonrası dinlenmesi ve avla meşgul olması yansıtılıyor. Mehmet Ali Paşa'nın torunu Sait Halim Paşa adına yaptırılan yalıda ilk monte edildiği yerde duran tablo, bugüne kadar yangın, baskın, restorasyon gibi geçirdiği birçok badireyi zarar görmeden atlatmasıyla "efsunlu" olarak nitelendiriliyor.