Surelerin muhtevasını daha iyi anlayabilmek adına meallerinin yanında tefsirlerine de bakılması öneriliyor. Tefsirleri ile beraber de surenin hangi olay üzerine indiğini bilmek de önemli. Peki Fatır suresi hangi olay üzerine nazil olmuştur? Fatır suresi neden indirilmiştir? Yasin suresinin neden indirildiğine dair detaylı bilgiler haberimizde yer alıyor. İşte Fatır suresinin nüzul sebebi...
FATIR SURESİ NEDEN İNDİRİLMİŞTİR?
“Kötü ameli kendisine şirin gösterilip…” ayetinin (8. ayet) nüzul sebebi ile ilgili olarak Cüveybir, Dahhak’tan, o da İbni Abbas’tan naklediyor: “Kötü ameli kendisine şirin gösterilip de onu güzel gören kimse” ayeti, Peygamberimiz (s.a.): “Allahım! Dinini Ömer b. Hattab veya Ebû Cehil b. Hişam ile güçlendir.” diye dua ettiği zaman nazil oldu. Allah Ömer’e hidayeti nasip etti. Ebu Cehil’i saptırdı. 8. ayet bu ikisi hakkında nazil oldu. [Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 11/519.]
“Allah’ın Kitab’ını okuyanlar…” ayetinin nüzul sebebi ile ilgili olarak Abdülgani b. Said es-Sekafî Tefsir ‘inde İbni Abbas’dan naklettiğine göre “Allah’ın kitabını okuyanlar, namazı dosdoğru kılanlar…” mealindeki 29. ayet Husayn b. Haris b. Abdulmuttalib b. Abdi Menaf el-Kuraşî hakkında nazil olmuştur. [Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 11/547.]
“O bizi lütfuyla içinde ebedî kalacağımız cennete yerleştirdi.” ayetinin (35. ayet) nüzul sebebi ile ilgili olarak Beyhakî ve İbni Ebî Hatim’in Abdullah b. Ebî Evfâ’dan naklettiklerine göre: Bir zat Peygamberimize:
– Uyku dünyada Allah’ın gözlerimizi aydın kılmak (istirahat etmek) için verdiği şeylerden biridir. Peki, cennette uyku var mıdır? diye sordu. Peygamberimiz (s.a.):
– Hayır, uyku ölümün ortağıdır. Cennette uyku yoktur, diye cevap verdi. Bunun üzerine o zat:
– Peki, onların istirahatleri nedir? diye sordu. Rasulullah (s.a.) bu soruyu önemsedi ve:
– Orada yorgunluk yoktur. Bütün durumları rahatlıktır, buyurdu. Bundan sonra da: “Orada ne bir yorgunluk hissedeceğiz, ne de bize bir bıkkınlık gelecektir.” mealindeki 35. ayeti okudu. [Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 11/552.]
“Kâfirler kendilerine bir uyarıcı gelirse…” ayetinin (42. ayet) nüzul sebebi ile ilgili olarak İbni Ebî Hatim, İbni Ebî Hilâlden naklediyor: Kureyşliler, “Allah bizim içimizden bir peygamber gönderseydi, geçmiş ümmetlerden hiçbiri, yaratıcısına karşı bizden daha itaatkâr, peygamberinin sözüne bizden daha çok bağlı, kitabına bizden daha çok sarılmış olmazdı.” dediler. Bunun üzerine Cenab-ı Hak şu ayetleri indirdi: “Kâfirler kendilerine peygamber gönderilmeden önce şöyle diyorlardı: Eğer elimizde geçmiş kavimlere indirilen kitaplardan biri olsaydı, şüphesiz Allah’ın ihlâslı kullarından olurduk.” (Saffat, 27/167-168); “Eğer bize kitap indirilseydi, biz onlardan daha doğru yolda olurduk, demeyesiniz.” (En’am, 6/157); “Müşrikler, kendilerine bir uyarıcı gelirse, ümmetler içinde en doğru yolu tutacaklardan biri olacaklarına dair en büyük yeminleriyle yemin ettiler.” (Fatır, 35/42). Yahudiler Hristiyanlarla görüşüp bu konuyu açıyorlar ve biz çıkacak bir peygamberi bekliyoruz, diyorlardı.